Efektywność procesu rozwijania uzdolnień w rodzinach dzieci przedszkolnych
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.60Słowa kluczowe:
uzdolnienia, rodzina, efektywnośćAbstrakt
Poglądy na istotę inteligencji, talentu, uzdolnień oscylują pomiędzy skrajnymi stanowiskami, zgodnie z którymi uznaje się je za rezultat działania tylko natury (nabywanie drogą dziedziczenia) lub głównie oddziaływań wychowawczych (wychowania) – wpływu środowiska społecznego. W zależności od tego, jakie stanowisko w debacie nad istotą uzdolnień reprezentują rodzice, powstają w rodzinach dzieci zróżnicowane kompetencje (pomysły, nieformalne programy) ich rozwijania, których wspólną cechą jest chęć pobudzenia silnej, trwałej motywacji dziecka do podejmowania wysiłku realizacji coraz trudniejszych wyzwań (zadań). Są one zwykle na miarę aspiracji i poglądów ambitnych rodziców. W pierwszych latach wychowania rodzice decydują o celach, metodach i środkach wspierania rozwoju dziecka. Efekty ich starań (dążeń) w dziedzinie odkrywania i rozwijania uzdolnień są zróżnicowane, o czym mogą przekonać się nauczyciele na różnych szczeblach edukacji – zwłaszcza edukacji przedszkolnej. Ich zdaniem – jak wskazują wyniki badań sondażowych – efektywność procesu rozwijania uzdolnień zależy od jakości współpracy rodziny z przedszkolem.
Bibliografia
Bąbel P., Wiśniak M., 2015, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Wydawnictwo GWP, Sopot.
Brophy J., 2012, Motywowanie uczniów do nauki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Chapman Weston D., Weston M.S., 2001, Co dzień mądrzejsze, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.
Denek K., Kamińska A., Oleśniewicz P., 2013, Edukacja jutra. Edukacja ustawiczna. Pozaszkolne formy wychowania i kształcenia [w:] Urbanek B. (red.), Jak wspierać rodziców, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec.
Dryden G., Vos J., 2003, Rewolucja w uczeniu, Wydawnictwo Zysk, Poznań.
Eby J.W., Smutny J.F., 1998, Jak kształtować uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
Elias M.J., Tobias S.E., Friedlander B.S., 1998, Dziecko emocjonalnie inteligentne, Wydawnictwo Moderski i S-ka Poznań.
Goleman D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.