Integracja dzieci uchodźców wojennych z Ukrainy przez uczestnictwo w kulturze fizycznej
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.187Słowa kluczowe:
kultura fizyczna, integracja, uczestnictwoAbstrakt
Analiza definicji kultury fizycznej formułowanych przez rozmaitych autorów prac naukowych pozwala na wyciągnięcie wniosku, że aktywne uczestnictwo w jej różnorodnych formach i dziedzinach sprzyja wzajemnemu poznawaniu się osób, zwalczaniu stereotypów i uprzedzeń, nawiązywaniu i zacieśnianiu przyjaźni. Warto m.in. dla tego czynić starania o tworzenie – zwłaszcza w szkołach – tego, aby dzieci i młodzież z różnych środowisk społecznych miały do niej swobodny dostęp. Zwłaszcza te zagubione w nowym otoczeniu, zagrożone marginalizacją czy wykluczeniem z grupy rówieśniczej z powodu słabej znajomości języka polskiego, miejsca pochodzenia, tradycji kulturowych np. dzieci uchodźców wojennych z Ukrainy. Istnieje wiele dowodów na to, że kultura fizyczna – wychowanie fizyczne, sport, rekreacja, turystyka, rehabilitacja łączy narody ponad wieloma podziałami, jakie nadal istnieją we współczesnym świecie.
Bibliografia
Błażejewski, W., Drozd, S., Król, P. (2009). Podstawy metodologii z elementami statystyki. Część I. Podkarpackie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej w Rzeszowie.
Byra, S., Chodkowska, M., Kazanowski, Z., Osik‐Chudowolska, D., Parchomiuk, M., Szabała, B. Z. (2010). Stereotypy niepełnosprawności. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Cynarski, W. J. (2003). Globalizacja a spotkanie kultur. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Cynarski, W. J. (2006). Recepcja i internalizacja etosu dalekowschodnich sztuk walki przez osoby ćwiczące. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Cynarski, W. J. (2010). Spotkania, konflikty, dialogi. Analiza wybranych obszarów kultury fizycznej i turystyki kulturowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Cynarski, W. J. (2017). Czas wolny, turystyka i rekreacja w perspektywie socjologicznej. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas w Krakowie.
Cynarski, W. J., Błażejewski, W., Pasterniak, W. (2016). Pedagogika nowoparadygmatyczna. W poszukiwaniu nowych inspiracji i aplikacji pedagogicznych. Monografia tematyczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Cynarski, W. J., Obodyński, K. (2006). Kształcenie nauczycieli-wychowawców w dobie kulturowej globalizacji. W: S. Dylak, R. Pęczkowski, P. Denicolo (red.), Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli. Spojrzenie międzykulturowe (s. 272). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Czabański, B., Makutynowicz, Cz. (1996). Teoria wychowania fizycznego z elementami teorii sportu. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze.
Demel, M. (1968). O wychowaniu zdrowotnym. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Demel, M. (1973). Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. Wydawnictwo Sport i Turystyka.
Grabowski, H. (1984). Teoria wychowania fizycznego. Wydawnictwo Skryptowe – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
Heller, M. (2012). Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje. Wydawnictwo Znak.
Hulek, A. (1992). Świat ludziom niepełnosprawnym. Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem.
Krawczyk, Z. (1978). Studia z filozofii i socjologii kultury fizycznej. Wydawnictwo Sport i Turystyka.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Wydawnictwo Salezjańskie.
Kurek, W. (red.) (2007). Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Osiński, W. (1979). Kultura fizyczna – problemy pojęciowe i ich implikacje. Kultura Fizyczna, 4, 7–9.
Osiński, W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
Ryguła, I. (2003). Proces badawczy w naukach o sporcie. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.
Suchodolski, B. (1990). Wychowanie mimo wszystko. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Turos, L. (1999). Andragogika ogólna. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Warchoł, K., Cynarski, W. J. (2011). Wybrane problemy współczesnej teorii i metodyki wychowania fizycznego. Prace Naukowo-Dydaktyczne Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, 51.
Wielki słownik wyrazów obcych. (2008). Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Wohl, A. (1957). Kultura Fizyczna, 8–9, 32.
Zeng, H. Z., Cynarski, W. J., Xie, L. (2013). Martial Arts Anthropology, Participants’ Motivation and Behaviours. Martial Arts in Chanshu: Participants’ Motivation, Practice Times and Health Behaviours. Lambert Academic Publishing.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.