Theory of pedagogics regarding the educational needs and expectations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.57

Keywords:

pedagogy, functions, challenges

Abstract

The article presents considerations on the role and contemporary challenges of pedagogy in the aspect of functions performed by scientific research and dynamic changes taking place in social life. Deepened reflection on its current condition prompts us to ask the question of whether the pedagogy as a scientific discipline is able to face common expectations regarding the effectiveness and quality of educating young generations exposed to numerous new civilization threats.

References

Chałas K., 2012, Wartość czynnikiem integralnego rozwoju i wychowania ucznia [w:] Frączek Z., Szmyd K., Sommer H., Olak A. (red.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, tom 2, Rzeszów.

Dymara B., 2005, Wielość rzeczywistości w świecie dziecka a nauki o edukacji, czyli na tropach innowacji niepozornych [w:] Moroz H. (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, Kraków.

Filip J., Rams T., 2000, Dziecko w świecie matematyki, Kraków.

Frączek Z., Szmyd K., Sommer H., Olak A. (red.), 2012, Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, tom 2, Rzeszów.

Furmanek W., 1995, Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie, Rzeszów.

Hajduk Z., 2004, Filozofia przyrody – Filozofia przyrodoznawstwa – Metakosmologia, Lublin.

Hawking S.W., 1993, Krótka historia czasu, Warszawa.

Heller M., 2018, Ważniejsze niż Wszechświat, Kraków.

Heller M., 2014, Bóg i nauka – moje dwie drogi do jednego celu, Kraków.

Heller M., 2012, Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje, Kraków.

Heller M., 2011, Podglądanie Wszechświata, Kraków.

Heller M., 2008, Ostateczne wyjaśnienie Wszechświata, Kraków.

Jan Paweł II, 1997, List do dyrektora Obserwatorium Watykańskiego, O. Georgesa Coyne’a, napisany z racji 300 rocznicy wydania „Principiów” Izaaka Newtona w roku 1987; cyt za: O. Pedersen, Konflikt czy symbioza, Tarnów.

Jan Paweł II, 1986, Miłość i odpowiedzialność, Lublin.

Kunowski S., 2004, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa.

Kunowski S., 2000, Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków.

Łysiak W., 2000, Stulecie kłamców, Chicago – Warszawa.

Moroz H. (red.), 2005, Rozwój zawodowy nauczyciela, Kraków.

Nowaczyk A., Żołnowski Z., 1974, Logika i metodologia badań naukowych dla lekarzy, Warszawa.

Nowak N., 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin.

Pedersen O., 1997, Konflikt czy symbioza, Tarnów.

Rynio A., 2004, Integralne wychowanie w myśl Jana Pawła II, Lublin.

Singer P., 1997, O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa.

Sowa J., 2017, Proces rehabilitacji, Rzeszów.

Suchodolski B., 1990, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa.

Życiński J., 2013, Świat matematyki i jej materialnych cieni, Kraków.

Published

2019-12-31

How to Cite

Błażejewski, W., & Błażejewski, G. (2019). Theory of pedagogics regarding the educational needs and expectations. Education • Therapy • Care, 1, 9–30. https://doi.org/10.52934/eto.57

Most read articles by the same author(s)