Theory of pedagogics regarding the educational needs and expectations
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.57Keywords:
pedagogy, functions, challengesAbstract
The article presents considerations on the role and contemporary challenges of pedagogy in the aspect of functions performed by scientific research and dynamic changes taking place in social life. Deepened reflection on its current condition prompts us to ask the question of whether the pedagogy as a scientific discipline is able to face common expectations regarding the effectiveness and quality of educating young generations exposed to numerous new civilization threats.
References
Chałas K., 2012, Wartość czynnikiem integralnego rozwoju i wychowania ucznia [w:] Frączek Z., Szmyd K., Sommer H., Olak A. (red.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, tom 2, Rzeszów.
Dymara B., 2005, Wielość rzeczywistości w świecie dziecka a nauki o edukacji, czyli na tropach innowacji niepozornych [w:] Moroz H. (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, Kraków.
Filip J., Rams T., 2000, Dziecko w świecie matematyki, Kraków.
Frączek Z., Szmyd K., Sommer H., Olak A. (red.), 2012, Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, tom 2, Rzeszów.
Furmanek W., 1995, Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie, Rzeszów.
Hajduk Z., 2004, Filozofia przyrody – Filozofia przyrodoznawstwa – Metakosmologia, Lublin.
Hawking S.W., 1993, Krótka historia czasu, Warszawa.
Heller M., 2018, Ważniejsze niż Wszechświat, Kraków.
Heller M., 2014, Bóg i nauka – moje dwie drogi do jednego celu, Kraków.
Heller M., 2012, Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje, Kraków.
Heller M., 2011, Podglądanie Wszechświata, Kraków.
Heller M., 2008, Ostateczne wyjaśnienie Wszechświata, Kraków.
Jan Paweł II, 1997, List do dyrektora Obserwatorium Watykańskiego, O. Georgesa Coyne’a, napisany z racji 300 rocznicy wydania „Principiów” Izaaka Newtona w roku 1987; cyt za: O. Pedersen, Konflikt czy symbioza, Tarnów.
Jan Paweł II, 1986, Miłość i odpowiedzialność, Lublin.
Kunowski S., 2004, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa.
Kunowski S., 2000, Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków.
Łysiak W., 2000, Stulecie kłamców, Chicago – Warszawa.
Moroz H. (red.), 2005, Rozwój zawodowy nauczyciela, Kraków.
Nowaczyk A., Żołnowski Z., 1974, Logika i metodologia badań naukowych dla lekarzy, Warszawa.
Nowak N., 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin.
Pedersen O., 1997, Konflikt czy symbioza, Tarnów.
Rynio A., 2004, Integralne wychowanie w myśl Jana Pawła II, Lublin.
Singer P., 1997, O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa.
Sowa J., 2017, Proces rehabilitacji, Rzeszów.
Suchodolski B., 1990, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa.
Życiński J., 2013, Świat matematyki i jej materialnych cieni, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).