Teoria pedagogiczna w perspektywie potrzeb i oczekiwań edukacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.57Słowa kluczowe:
pedagogika, funkcje, wyzwaniaAbstrakt
W artykule zaprezentowano rozważania na temat roli i współczesnych wyzwań pedagogiki w aspekcie funkcji pełnionych przez badania naukowe oraz dynamicznych zmian zachodzących w życiu społecznych. Pogłębiona refleksja nad jej obecną kondycją skłania do postawienia istotnego dla teraźniejszości i przyszłości pytania o to, czy pedagogika jako dyscyplina naukowa jest w stanie zmierzyć się z powszechnymi oczekiwaniami dotyczącymi skuteczności i jakości wychowania młodych pokoleń narażonych na liczne, nowe zagrożenia cywilizacyjne.
Bibliografia
Chałas K., 2012, Wartość czynnikiem integralnego rozwoju i wychowania ucznia [w:] Frączek Z., Szmyd K., Sommer H., Olak A. (red.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, tom 2, Rzeszów.
Dymara B., 2005, Wielość rzeczywistości w świecie dziecka a nauki o edukacji, czyli na tropach innowacji niepozornych [w:] Moroz H. (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, Kraków.
Filip J., Rams T., 2000, Dziecko w świecie matematyki, Kraków.
Frączek Z., Szmyd K., Sommer H., Olak A. (red.), 2012, Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, tom 2, Rzeszów.
Furmanek W., 1995, Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie, Rzeszów.
Hajduk Z., 2004, Filozofia przyrody – Filozofia przyrodoznawstwa – Metakosmologia, Lublin.
Hawking S.W., 1993, Krótka historia czasu, Warszawa.
Heller M., 2018, Ważniejsze niż Wszechświat, Kraków.
Heller M., 2014, Bóg i nauka – moje dwie drogi do jednego celu, Kraków.
Heller M., 2012, Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje, Kraków.
Heller M., 2011, Podglądanie Wszechświata, Kraków.
Heller M., 2008, Ostateczne wyjaśnienie Wszechświata, Kraków.
Jan Paweł II, 1997, List do dyrektora Obserwatorium Watykańskiego, O. Georgesa Coyne’a, napisany z racji 300 rocznicy wydania „Principiów” Izaaka Newtona w roku 1987; cyt za: O. Pedersen, Konflikt czy symbioza, Tarnów.
Jan Paweł II, 1986, Miłość i odpowiedzialność, Lublin.
Kunowski S., 2004, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa.
Kunowski S., 2000, Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków.
Łysiak W., 2000, Stulecie kłamców, Chicago – Warszawa.
Moroz H. (red.), 2005, Rozwój zawodowy nauczyciela, Kraków.
Nowaczyk A., Żołnowski Z., 1974, Logika i metodologia badań naukowych dla lekarzy, Warszawa.
Nowak N., 1999, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin.
Pedersen O., 1997, Konflikt czy symbioza, Tarnów.
Rynio A., 2004, Integralne wychowanie w myśl Jana Pawła II, Lublin.
Singer P., 1997, O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa.
Sowa J., 2017, Proces rehabilitacji, Rzeszów.
Suchodolski B., 1990, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa.
Życiński J., 2013, Świat matematyki i jej materialnych cieni, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.