Nauczyciel i dyrektor – adwokaci kreatywności w polskiej edukacji
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.161Słowa kluczowe:
kreatywność, twórcze myślenie, nauczyciel, dyrektor, edukacjaAbstrakt
Mnóstwo argumentów przemawia za tym, aby każdy nauczyciel i każdy dyrektor placówki oświatowej stali się adwokatami kreatywności. Nauczyciel i dyrektor są w stanie promować idee kreatywności wśród rodziców, grona pedagogicznego i przedstawicieli organów prowadzących. Już nie tylko intuicyjne przekonanie, że „warto stawiać na kreatywność w przedszkolu, szkole”, ale także wyniki badań z krajów Unii Europejskiej i wypowiedzi ekspertów pomagać będą wszystkim ambasadorom kreatywności. Na kreatywność w przedszkolu i w szkole po prostu warto stawiać – to się opłaci wszystkim – nawet, jeśli rezultaty poznamy za 10, czy 20 lat. Należy stawiać więc na edukację dla kreatywności w każdej polskiej placówce edukacyjnej, na każdym poziomie nauczania.
Bibliografia
Blair, E. (2013). Is It Possible to Measure Creativity? Mind/Shift.
Constantinides, M. (2015). Eight steps to becoming a more creative teacher. British Council.
Fazlagić, J. (2014). Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Difin.
Fazlagić, J. (2015). Kreatywni w biznesie. Poltext.
Fazlagić, J. (2022). Kreatywność od A do Z dla nauczycieli i liderów oświaty. Oficyna LEX.
Heilmann, G., Korte, W. B. (2010). The Role of Creativity and Innovation in School Curricula in the EU27: A content analysis of curricula documents. European Commission Joint Research Centre Institute for Prospective Technological Studies.
Henriksen, D., Mishra, P. (2013). Learning from creative teachers. Educational Leadership, 70(5), 123–146.
http://intra.iam.hva.nl/content/1112/propedeuse/understanding_design/intro-en-materiaal/P1112_reader-deel-04_Design_Methods.pdf (dostęp: 08.02.2016).
http://ozpk.tripod.com/000000creat (dostęp: 20.06.2016).
http://ww2.kqed.org/mindshift/2014/03/18/can-creativity-truly-be-fostered-in-classrooms-of-today/ (dostęp: 02.10.2015).
http://www.gazetakaszubska.pl/55534/prezydent-moscicki-ojciec-chrzestny-20-lecia-miedzywojennego (dostęp: 03.10.2015).
http://www.journeytoexcellence.org.uk/resourcesandcpd/research/summaries/rsfosteringcreativity.asp (dostęp: 05.10.2015).
http://www.szwecjadzisiaj.pl/kreatywne-rozwiazywanie-problemow-szwedzi-ponizej-sredniej-pisa/ (dostęp: 27.10.2015).
https://e-oswiata.oficynalex.pl/app/index.php?m=kdp (dostęp: 12.04.2022).
https://www.ascd.org/el/articles/learning-from-creative-teachers (dostęp: 03.01.2016).
https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/eight-steps-becoming-more-creative-teacher (dostęp: 03.01.2016).
Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., Beyerstein, B. L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Wydawnictwo CiS.
Murdoch, A. (2005). Kreatywność w reklamie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nęcka, E. (2005). Trening twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Olson, R. W. (1980). The Art of Creative Thinking. Barnes & Noble.
Pink, D. H. (2005). A whole new mind. Riverhead Books.
Riche, T. (2011). 22 Simple Ideas for Harnessing Creativity in the Elementary Classroom. Edutopia. https://www.edutopia.org/blog/creativity-in-classroom-trisha-riche (dostęp: 25.06.2016).
Root-Bernstein, R. S. (2003). The art of innovation: Polymaths and the universality of the creative process. In L. Shavanina (eds.), International handbook of innovation (pp. 267–278). Elsevier.
Root-Bernstein, R. S., Root-Bernstein, M. M. (1999). Sparks of genius: The thirteen thinking tools of the world’s most creative people. Houghton Mifflin.
Sloane, P. (2003). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Soling, C. (2014). Can Any School Foster Pure Creativity? Mind/Shift.
Sternberg, R. J., Williams, W. M. (1996). How to develop student creativity. Association for Supervision and Curriculum Development.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.