Filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne aspekty przemocy
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.1Keywords:
przemoc, człowiek, naukaAbstract
Przemoc, to zjawisko towarzyszące rozwojowi cywilizacji od zarania dziejów. W wieku XX i XXI dotknęła świat na skalę niespotykaną wewcześniejszej historii ludzkości. Złożona natura człowieka, pogłębiające się nierówności społeczne, zaniechania i zaniedbania wychowawcze, fałszywe koncepcje psychologiczne i pedagogiczne, kryzys autorytetów moralnych i relatywizm wartości, sprzyjają eskalacji przemocy wwielu dziedzinach ludzkiej aktywności. Czy jesteśmy w stanie odwrócić niekorzystne trendy w kulturze – skutecznie ograniczać skalę różnych form przemocy we wzajemnych kontaktach? Kto mógłby to uczynić? I w jaki sposób? Czy „wychowanie mimo wszystko” nadal ma sens? Pytania te stawiają dzisiaj przedstawiciele wielu nauk – filozofowie, psycholodzy, pedagodzy. Niektórzy próbują też na nie odpowiadać i sugero- wać wybór właściwej drogi postępowania – powrót do starych koncepcji.References
Cackowski Z., 1997, Ból, lęk, cierpienie, Lublin.
Furmanek W., 2015, Jan Paweł II nauczyciel i wychowawca [w:] Święty Jan Paweł II – pierwszy doktor honoris causa Uniwersytetu Rzeszowskiego, ks. S. Nabywaniec (red.), Rzeszów.
Goleman D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Poznań.
Heller M., 2012, Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje, Kraków.
Kunowski S., 2004, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa.
Łysiak W., 2000, Stulecie kłamców, Warszawa.
Mietzel G., 2003, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa.
Słownik wyrazów obcych, 1980, PWN, Warszawa.
Suchodolski B., 1990, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).