Teacher as mediator in resolving school conflicts
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.170Keywords:
student, student conflict, mediation, teacher mediation, school, school disputes, problem situationsAbstract
School, as a space of interaction and interactions, is a place of particular risk of conflicts and disputes. Faced with student misunderstandings and disputes due to lack of communication and subjective treatment of each other, teachers often enter into conflicts with students. A way to deal with difficult situations that arise is mediation, which, properly conducted by a mediator, according to principles based on understanding of each other’s interests, benefits both parties to the conflict. The mediator introduces into educational practice the ability to communicate correctly, behave empathetically and assertively, and shows ways to resolve conflicts. The mediator’s (teacher’s) actions lead to a mutual understanding of the problem at hand and to the parties to the dispute finding the best possible solution and implementing it. The mediator is, so to speak, the guardian of compliance with the mediation agreement, the purpose of which is to avoid similar situations in the future.
The purpose of this paper is: firstly, to show mediation at school as a method that teaches to understand one’s own actions, bear responsibility for them, sensitize to the feelings and rights of another person. While the second purpose of the article is to draw attention to the important and invaluable role of teachers in resolving student disputes through the use of mediation, that is, a safe and effective way of resolving rather than escalating conflicts.
References
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Bartkowiak, G. (2014). Promowanie współpracy w zespołach nauczycieli jako czynnik ograniczający konflikty w środowisku szkolnym. W: A. Stefańska, A. Knocińska, E. Kwiatkowska (red.), Konflikt – Negocjacje – Kultura – Komunikacja. Psychospołeczne uwarunkowania i aplikacje (ss. 73–85). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Duda, A., Łukasik, J. (2011). Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole. Debata Edukacyjna, 4, 20–28.
Grudziecka, M. (2022). Rozwiązywanie konfliktów szkolnych przy użyciu technik mediacyjnych – mediacje rówieśnicze w szkole. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. http://www.tlumacz.at/materialy/mediacje.pdf (dostęp: 21.06.2022).
Heller, W. (red.) (2011). Czy polska szkoła ceni dobrą rozmowę? Komunikacja interpersonalna w edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Ibarrola-García, S., & Redín, C. I. (2013). Evaluation of a School Mediation Experience. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 84, 182–189. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.532
Kmiecik-Baran, K. (2000). Młodzież i przemoc – mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kopaliński, W. (1967, 1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Wiedza Powszechna.
Kupisiewicz, M. (2014). Słownik pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lewicka, A., Grudziewska, E. (2010). Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna? Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Lewicka-Zelent, A. (2012). Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Lewicka-Zelent, A., Parcheta-Kowalik, M. (2014). Mediacja sądowa w opinii nieletnich przejawiających i doświadczających przemocy. Resocjalizacja Polska, 8, 157–172.
Łuba, M. (2014). Rozprawić się z konfliktem. Głos pedagogiczny, 58, 58–61.
Narodowy Program Zdrowia. (2018). Szkolenie z zakresu mediacji szkolnych, rówieśniczych i oświatowych. https://www.gov.pl/attachment/181ed7f2-bb12-49da-bc4f-e5f582232b37 (dostęp: 30.06.2022).
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r., Dz. U. 2020 poz. 1280. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/
Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wydawnictwo Żak.
Polak, K. (2008). Mediacja jako szansa rozwiązywania konfliktów szkolnych. Wychowanie Na Co Dzień, 4–5, 32–33.
Polak, K. (2010). Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych. W: D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież? (ss. 26–31). Wydawnictwo Difin.
Prościak, B. (2013). Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania. Wydawnictwo Difin.
Rękas, A. (red.) (2010). Czy tylko sąd rozstrzygnie nasz spór? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. 2020 poz. 1280. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/
Rusinkiewicz, J., Piś, Ł. (2020). Mediacje szkolne w opiniach nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych. Probacja. Kwartalnik Ministerstwa Sprawiedliwości, 2, 135–136. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4892
Rzecznik Praw Dziecka. (2017). Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych. http://brpd.gov.pl/sites/default/files/standardy_mediacji_rowiesniczej_i_szkolnej_w_szkolach_0.pdf (dostęp: 11.07.2021).
Sikorski, C. (2005). Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji. Wydawnictwo C.H. Beck.
Stefańska, A., Knocińska, A., Kwiatkowska, E. (red.) (2014). Konflikt – Negocjacje – Kultura – Komunikacja. Psychospołeczne uwarunkowania i aplikacje. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Tabernacka, M. (2009). Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Wojtkowiak, M., Potaczała-Perz, K. (2014). Mediacja w profilaktyce szkolnej. Resocjalizacja Polska, 4, 135–150.
Wojtkowiak, M., Wojtkowiak, K. (2008). Rola komunikacji w konflikcie wśród młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego). W: A. Rejzner (red.), Przemoc i agresja w szkole (ss. 289–290). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Woś, K. (2014). Rola mediacji i negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów. W: A. Stefańska, A. Knocińska, E. Kwiatkowska (red.), Konflikt – Negocjacje – Kultura – Komunikacja. Psychospołeczne uwarunkowania i aplikacje (ss. 190–196). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Zajączkowska, M. J. (2007). Nauczyciel jako mediator w sporach uczniowskich. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2, 51–58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).