Bullying – przemoc rówieśnicza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.16

Słowa kluczowe:

bullying, przemoc rówieśnicza, ofiara, prześladowca, działania profilaktyczne

Abstrakt

Obserwując zachowania młodzieży szkolnej, chciałoby się zadać pytanie, dlaczego zjawisko przemocy jest tak powszechne i z jakiego powodu tak trudno jest je wyeliminować? Niektórzy badacze problemu twierdzą, że taka strategia jest korzystna ewolucyjnie. Osobniki nie giną w walce, nie toczą bojów, tylko są „pokojowo” eliminowane ze stada, natomiast osobnik alfa ustala zasady. Hierarchia jest jasna, wszyscy wiedzą, kogo słuchać, nie budzą się niepotrzebne emocje, oszczędzana jest energia stada. W szkole mamy do czynienia z agresywnymi zachowaniami nakierowanymi na osoby słabsze fizycznie i emocjonalnie. Z jakiego powodu tak się dzieje? Otóż w strukturach zhierarchizowanych, a taką jest szkoła, na stosunkowo niewielkiej przestrzeni przebywa dużo uczniów. Można zauważyć wyłanianie się typów silniejszych, bardziej agresywnych, dominujących. Mówimy o nich jako o typie alfa (prześladowca). Te same struktury wyznaczają również osobnika omega (ofiarę). Taki podział z góry naznacza, kto jest prześladowcą, a kto prześladowanym. Z sytuacjami takimi mamy do czynienia zarówno w szkole, w pracy, w więziennictwie i w wojsku. Obserwujemy podobne sytuacje w naszym środowisku. W nowej klasie dość szybko zarysowuje się podział na grupy: tych lepiej/gorzej ubranych, sytuowanych i całą resztę. Gdzieś na samym dole tej hierarchii odnajdziemy pojedyncze osoby, z którymi jakoś nikt nie spieszy się do rozmowy, które często siedzą w ławce same, są pomijane w wyborach szkolnych, do różnych grup zadaniowych. Bywa i tak, że osoba taka jest poszturchiwana, przezywana, wyśmiewana podczas odpowiedzi, niezależnie od tego, co powie. Oczywiście nie od razu jest to zauważalne, gdyż sprawa narasta stopniowo. Ofiary często nie skarżą się, tylko próbują sobie same poradzić. Niekiedy kończy się to dla nich tragicznie. Panaceum na takie sytuacje szkolne powinna być odpowiednia profilaktyka zakładająca przeciwdziałanie przemocy w szkole oraz pomoc ofiarom i prześladowcom.

Bibliografia

Craig W.M., Pepler D.J., 2003, Identifying and targeting risk for involvement in bullying and victimization, „Canadian Journal of Psychiatry”, vol. 48, nr 9.

Czemierowska-Koruba E., 2015, Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać, ORE, Warszawa.

Due P. i in., 2005, Bullying and symptoms among school-aged children: international compatrative cross sectional study in 28 countries, „European journal of Public Health”, 15(2).

Dworakowski M., 2000, Jak przeciwdziałać przemocy, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.

Farnicka M., 2018, Psychospołeczne uwarunkowania zachowań agresywnych we wczesnej adolescencji, „Psychologia wychowawcza”, Warszawa, tom 56, nr 14/2018.

Garstka T., 2015, Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej, ORE, Warszawa.

http://s1.ore.iq.pl/oreglowna/phocadownload/pracownie/wychowania_i_profilak-tyki/mobbing%20i%20bullying%20w%20szkole_11.pdf , dostępny w Internecie (dostęp: 18.05.2020).

https://www.gov.pl/web/edukacja/przeciwdzialanie-agresji-i-przemocy.

Komendant-Brodowska A., 2014, Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Lipińska J., 2000, Przemoc i agresja w społeczności uczniów w okresie dorastania, „Nowa Szkoła”, nr 1.

Łoskot M., 2016, Nieme wołanie ofiary przemocy rówieśniczej, „Życie szkoły”, 5/2016 (17) 778.

Miedzińska E., Lekcja wychowawcza Przemoc i agresja w szkolnych grupach rówieśniczych. Sposoby zapobiegania i zwalczania przemocy, https://profesor.pl/Przemoc-i-agresja-w-szkolnych-grupach-rowiesniczych-sposoby-zapobiegania-i-zwalczania-przemocy, dostępny w Inrenecie [dostęp : 18.05.2020].

Naruszewicz A., 2019, Mobbing rówieśniczy, „Remedium”, nr 12(316).

Olweus D., 2003, A profile of bullying at school, Educational Leadership.

Olweus D., 1998, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa.

Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, ORE, Warszawa.

Pyżalski J., 2015, Bullying-tradycyjny mobbing [w:] Profilaktyka agresji i przemocy, ORE, Warszawa.

Pyżalski J., 2012, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Pyżalski J., Roland E. (red.), 2011, Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet w Stavanger, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, Łódź-Stavanger.

Rigby K., 2010, Przemoc w szkole. Poradnik dla rodziców i pedagogów, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Slonje R., Smith P.K., 2008, Cyberbullying: Another main type of bullying?, „Scandinavian Journal of Psychology”, nr 49.

Tucholska S., 2000, Przemoc w grupach rówieśniczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5.

Stassen-Berger K.S., 2007, Update on bullying at school: Science forgotten, „Developmental Review”, nr. 27.

Urban B., 2005, Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Wilski K., Banasiak D., 2015, Bezpieczna i przyjazna szkoła [w:] Profilaktyka agresji i przemocy, ORE, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2020

Jak cytować

Leżucha, M. (2020). Bullying – przemoc rówieśnicza. Edukacja • Terapia • Opieka, 2, 104–124. https://doi.org/10.52934/eto.16