Przywództwo edukacyjne jako nowy model zarządzania w oświacie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.62

Słowa kluczowe:

przywództwo, style zarządzania, przywództwo edukacyjne, lider oświatowy

Abstrakt

W dobie reformy systemu edukacji, rola i funkcje dyrektora szkoły uległy dużej zmianie, od działalności odtwórczej, aż po samodzielne i twórcze podejmowanie decyzji. Dyrektor otrzymał szeroki zakres uprawnień, jednocześnie też znacznie zwiększył się zakres jego odpowiedzialności, nie tylko przed władzami oświatowymi, ale przede wszystkim wobec lokalnego środowiska oraz uczniów. Współcześnie konieczne staje się przedefiniowanie roli dyrektora i wyposażenie go w niezbędne kompetencje, czyniące go menadżerem oświaty, którego zadaniem jest efektywne zarządzanie szkołą na trudnym rynku oświatowym.

Bibliografia

Bratnicka K., 2011, Rola przywództwa w stymulowaniu twórczości w organizacjach, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4/(147), Warszawa.

Czarnecki J.S., 2006, Architektura dla lidera [w:] Michalak J.M. (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Czarnecki J.S., 2010, Stereotypy w zarządzaniu szkołą [w:] Kwiatkowski S. Michalak J.M. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Davies B., 2006, Leading the Strategically Focused School. Success and Sustainability, Paul Chapman Publishing, A Sage Publication Company, London.

Day Ch., Sammons P., Hopkins D., Harris A., Leithwood K., Gu Q., Brown E, Ahtaridou E., Kington A., 2009, The Effective Leadership and Pupil Outcomes Project. Final Report, University of Nottingham, Nottingham.

Fullan M., 2006, Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą [przeł. Kruszewski K.], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Griffin R.W., 2013, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goleman D., Boyatzis R., McKee A., 2002, Naturalne przywództwo. Odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej, Wydawnictwa biznesowe Jacek Santorski, Wrocław-Warszawa.

Gray J., Hopkins D., Reynolds D., Wilkox B., Farrel S., Jesson D., 1999, Improving Schools Performance and Potential, Open University Press, Buckingham.

Hartfield M., 2007, Budowanie potencjału, doskonalenie szkoły i przywódcy szkolni [w:] Michalak J.M. (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Hopkins D., 2001, School Improvement for Real, Falmer Press, London.

Kouzes J.M., Posner B.Z., 2010, Przywództwo i jego wyzwania [przeł. Chudzio A.E.], Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kożusznik B., 2011, Zachowania człowieka w organizacji, Wyd. 3., Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kwiatkowski S.M., 2011, Typologie przywództwa [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa.

Kwiatkowski S.M., 2007, Dyrektor placówki oświatowej jako przywódca [w:] Michalak J.M., (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (red.), 2010, Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I. (red.), 2011, Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Mazurkiewicz G., 2015, Budowanie przywództwa edukacyjnego. Propozycja dla przyszłości polskiej edukacji [w:] Dworczak R., Mazurkiewicz G. (red.), Przywództwo edukacyjne zaproszenie do dialogu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mazurkiewicz G., 2012, Jakość edukacji: społeczne oczekiwania, polityczne decyzje i praktyczne implementacje [w:] Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne: kierunki myślenia o roli dyrektora [w:] Mazurkiewicz G. (red.), 2012, Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mazurkiewicz G., 2012, Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mazurkiewicz G., 2011, Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mazurkiewicz G., 2010, Przywództwo edukacyjne – nowy paradygmat zarządzania w oświacie [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Mentrak A., 2004, Nowa szkoła. Skuteczne zarządzanie w praktyce, T. 1, B/1.1, Wydawnictwo Raabe, Warszawa.

Michalak J.M., Rozwój zawodowy dyrektora szkoły w kontekście przywództwa edukacyjnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl/2015/04/przywodztwo-edukacyjne-modele/, dostępny w Internecie (dostęp: 20.12.2018).

Michalak J.M., 2011, Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa.

Michalak J.M., 2010, Przywództwo edukacyjne w budowaniu potencjału szkoły [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Michalak J.M., 2007, Istota i modele przywództwa [w:] Michalak J.M. (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Michalak J.M., Przywództwo w zarządzaniu szkołą, Ośrodek Rozwoju edukacji, http:// www.bc.ore.edu.pl/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf, dostępny w Internecie (dostęp: 20.12.2018).

Michalak J.M. (red.), 2009, Przywództwo w kształtowaniu warunków edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mroziewski M., 2005, Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Nederveen Pieterse A., van Knippenberg D., Schippers M., Stam D., 2010, Transformational and transactional leadership and innovative behavior: The moderating role of psychological empowerment, Journal of Organizational Behavior, vol. 31, no. 4.

Northouse P.G., 2009, Leadership: Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.

Pocztowski A., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Szempruch J., 2013, Pedeutologia Studium teoretyczno-pragmatyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Szczupaczyński J., 2001, Anatomia zarządzania organizacją, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa.

Sztompka P., 2004, Socjologia, „Znak”, Kraków.

Williams M., 2009, Mistrzowskie przywództwo [przeł. A. Kozłowska], Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2019

Jak cytować

Leżucha, M. (2019). Przywództwo edukacyjne jako nowy model zarządzania w oświacie. Edukacja • Terapia • Opieka, 1, 76–95. https://doi.org/10.52934/eto.62