Oczekiwania rodziców wobec przedszkola – analiza badań własnych
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.162Słowa kluczowe:
oczekiwania, rodzice, przedszkole, badaniaAbstrakt
W artykule zwrócono uwagę na dwa środowiska wychowawcze rodzina-przedszkole, mające istotny wpływ na wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Rodzina jest dla dziecka pierwszym, naturalnym środowiskiem wychowawczym. To w rodzinie kształtowane są umiejętności przystosowawcze dziecka do funkcjonowania w innych środowiskach wychowawczych, jakim jest przedszkole.
Bibliografia
Aszyk, K., Dunin-Wąsowicz, M. (1982). Dziecko przed wstąpieniem do szkoły. Wychowanie w Przedszkolu, 1, 5–10.
Bartoszewska, W. (2018). Formy współpracy przedszkola z rodzicami – aspekt praktyczny. Wychowanie w Przedszkolu. https://www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl/artykul/formy-wspolpracy-przedszkola-z-rodzicami-aspekt-praktyczny (dostęp: 11.01.2022).
Bielecka, G. (2012). Rodzina jako środowisko wspomagania rozwoju i przekazywania wartości. W: K. Barłóg (red.), W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej (s. 228). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.
Grzeszkiewicz, B. (2010). Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, S. Czudek-Ślęczka, A. Wąsiński (red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia (ss. 210–212). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Izdebska, J. (2008). Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej jako wyzwanie dla edukacji szkolnej. W: B. Suchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym (s. 54). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica.
Kolasa-Skiba, A., Błażejewski, W. (2019). Efektywność procesu rozwijania uzdolnień w rodzinach dzieci przedszkolnych. W: M. Dudek, W. Błażejewski (red.), Edukacja Terapia Opieka. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej (ss. 54–55). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Podbilska, A. (2012). Rodzina jako czynnik warunkujący szczęśliwe dzieciństwo. W: J. Krukowski (red.), Rzeczywistość dziecka (s. 137). Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (poz. 356).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2020 r. poz. 2198) ogłoszono dnia 9 grudnia 2020 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.