What do parents expect from preschool – the analysis of own research
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.162Keywords:
expectations, parents, preschool, researchAbstract
The article focuses on two educational environments, family-preschool, which have crucial impact on the preschooler’s overall development. The family constitutes a primary and natural educational environment for the child. It is the family that shapes the child’s adaptive skills allowing the child to function in other educational environments like preschool.
References
Aszyk, K., Dunin-Wąsowicz, M. (1982). Dziecko przed wstąpieniem do szkoły. Wychowanie w Przedszkolu, 1, 5–10.
Bartoszewska, W. (2018). Formy współpracy przedszkola z rodzicami – aspekt praktyczny. Wychowanie w Przedszkolu. https://www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl/artykul/formy-wspolpracy-przedszkola-z-rodzicami-aspekt-praktyczny (dostęp: 11.01.2022).
Bielecka, G. (2012). Rodzina jako środowisko wspomagania rozwoju i przekazywania wartości. W: K. Barłóg (red.), W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej (s. 228). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.
Grzeszkiewicz, B. (2010). Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, S. Czudek-Ślęczka, A. Wąsiński (red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia (ss. 210–212). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Izdebska, J. (2008). Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej jako wyzwanie dla edukacji szkolnej. W: B. Suchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym (s. 54). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica.
Kolasa-Skiba, A., Błażejewski, W. (2019). Efektywność procesu rozwijania uzdolnień w rodzinach dzieci przedszkolnych. W: M. Dudek, W. Błażejewski (red.), Edukacja Terapia Opieka. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej (ss. 54–55). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Podbilska, A. (2012). Rodzina jako czynnik warunkujący szczęśliwe dzieciństwo. W: J. Krukowski (red.), Rzeczywistość dziecka (s. 137). Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (poz. 356).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2020 r. poz. 2198) ogłoszono dnia 9 grudnia 2020 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).