Educational leadership as a new model of education management
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.62Keywords:
leadership, management styles, educational leadership, educational leaderAbstract
In the era of education system reform, the role and functions of the school’s head teacher have changed from reconstructive to independent and creative decision making. The Head teacher received a wide range of rights, and at the same time the scope of their responsibilities was significantly increased, not only before the educational authorities, but above all towards the local environment and students. Nowadays, it is necessary to redefine the role of the head teacher and equip them with necessary competences, making him the manager of education whose task is to effectively manage the school in a difficult educational market.
References
Bratnicka K., 2011, Rola przywództwa w stymulowaniu twórczości w organizacjach, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4/(147), Warszawa.
Czarnecki J.S., 2006, Architektura dla lidera [w:] Michalak J.M. (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Czarnecki J.S., 2010, Stereotypy w zarządzaniu szkołą [w:] Kwiatkowski S. Michalak J.M. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
Davies B., 2006, Leading the Strategically Focused School. Success and Sustainability, Paul Chapman Publishing, A Sage Publication Company, London.
Day Ch., Sammons P., Hopkins D., Harris A., Leithwood K., Gu Q., Brown E, Ahtaridou E., Kington A., 2009, The Effective Leadership and Pupil Outcomes Project. Final Report, University of Nottingham, Nottingham.
Fullan M., 2006, Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą [przeł. Kruszewski K.], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Griffin R.W., 2013, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goleman D., Boyatzis R., McKee A., 2002, Naturalne przywództwo. Odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej, Wydawnictwa biznesowe Jacek Santorski, Wrocław-Warszawa.
Gray J., Hopkins D., Reynolds D., Wilkox B., Farrel S., Jesson D., 1999, Improving Schools Performance and Potential, Open University Press, Buckingham.
Hartfield M., 2007, Budowanie potencjału, doskonalenie szkoły i przywódcy szkolni [w:] Michalak J.M. (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Hopkins D., 2001, School Improvement for Real, Falmer Press, London.
Kouzes J.M., Posner B.Z., 2010, Przywództwo i jego wyzwania [przeł. Chudzio A.E.], Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Kożusznik B., 2011, Zachowania człowieka w organizacji, Wyd. 3., Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Kwiatkowski S.M., 2011, Typologie przywództwa [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa.
Kwiatkowski S.M., 2007, Dyrektor placówki oświatowej jako przywódca [w:] Michalak J.M., (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (red.), 2010, Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I. (red.), 2011, Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Mazurkiewicz G., 2015, Budowanie przywództwa edukacyjnego. Propozycja dla przyszłości polskiej edukacji [w:] Dworczak R., Mazurkiewicz G. (red.), Przywództwo edukacyjne zaproszenie do dialogu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Mazurkiewicz G., 2012, Jakość edukacji: społeczne oczekiwania, polityczne decyzje i praktyczne implementacje [w:] Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne: kierunki myślenia o roli dyrektora [w:] Mazurkiewicz G. (red.), 2012, Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Mazurkiewicz G., 2012, Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Mazurkiewicz G., 2011, Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Mazurkiewicz G., 2010, Przywództwo edukacyjne – nowy paradygmat zarządzania w oświacie [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
Mentrak A., 2004, Nowa szkoła. Skuteczne zarządzanie w praktyce, T. 1, B/1.1, Wydawnictwo Raabe, Warszawa.
Michalak J.M., Rozwój zawodowy dyrektora szkoły w kontekście przywództwa edukacyjnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl/2015/04/przywodztwo-edukacyjne-modele/, dostępny w Internecie (dostęp: 20.12.2018).
Michalak J.M., 2011, Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa.
Michalak J.M., 2010, Przywództwo edukacyjne w budowaniu potencjału szkoły [w:] Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
Michalak J.M., 2007, Istota i modele przywództwa [w:] Michalak J.M. (red.), Przywództwo w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Michalak J.M., Przywództwo w zarządzaniu szkołą, Ośrodek Rozwoju edukacji, http:// www.bc.ore.edu.pl/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf, dostępny w Internecie (dostęp: 20.12.2018).
Michalak J.M. (red.), 2009, Przywództwo w kształtowaniu warunków edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Mroziewski M., 2005, Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Nederveen Pieterse A., van Knippenberg D., Schippers M., Stam D., 2010, Transformational and transactional leadership and innovative behavior: The moderating role of psychological empowerment, Journal of Organizational Behavior, vol. 31, no. 4.
Northouse P.G., 2009, Leadership: Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
Pocztowski A., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Szempruch J., 2013, Pedeutologia Studium teoretyczno-pragmatyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Szczupaczyński J., 2001, Anatomia zarządzania organizacją, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa.
Sztompka P., 2004, Socjologia, „Znak”, Kraków.
Williams M., 2009, Mistrzowskie przywództwo [przeł. A. Kozłowska], Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).