Determinants of parental errors and educational difficulties of children attending emotional development workshops with elements of social skills training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.13

Keywords:

social skills training, parenting error, children’s emotional development, parenting difficulties

Abstract

This work focuses on the role of parents in shaping children’s development through the analysis of parenting attitudes and their impact on the child’s functioning. This is an important issue because the process of upbringing has a key impact on the formation of children’s personality and social skills, which can have long-term consequences for their adult lives. Parents play a key role in transmitting a system of values and experiences that affect a child’s development. The study focuses on the identification of parenting mistakes made by parents and their impact on the reported parenting problems of children. The scale of parental attitudes developed by Mieczysław Plopa was used in the study. The results of the analysis allow for a better understanding of the relationship between parental attitudes and children’s educational difficulties. The paper also contains a description of the methodology of the author’s own research, including the selection of the research sample and the course of the study. The analysis of the obtained data made it possible to determine the relationship between parental attitudes and children’s educational problems. The conclusions of the work have practical applications and can be used to support parents in fulfilling their role in the process of upbringing. The work also aims to encourage parents to reflect on their own educational attitudes and make possible changes in order to support the proper development of their children.

References

Bakiera, L. (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia wychowawcza, 58(16), 63, 66. doi: 10.5604/01.3001.0013.6361

Bonar, J. (2011). Rozpoznawanie i wspieranie kreatywności uczniów zadaniem nauczyciela wczesnej edukacji. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (ss. 133–148). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. doi: 10.18778/7525-559-1.11

Cudak, H., Cudak, S. (2020). Znaczenie rodziny w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 35(1), 38. doi: 10.25951/4152

Cudak, S. (2014). Znaczenie rodziny w eliminowaniu trudności wychowawczych u dzieci i młodzieży. Roczniki Pedagogiczne, 6(4), 33–35.

Czyżkowska, A., Kłym, M., Cieciuch, J. (2019). Polska adaptacja kwestionariusza interpersonalnego kontekstu rodzicielstwa (PASCQ). Próba syntezy konstruktów opisujących relacje wychowawcze i rodzicielskie. Psychologia Wychowania, 58(16), 99. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6364

Dąbrowska, T., Wojciechowska-Charlak, B. (1997). Między praktyką a teorią wychowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Dyrdół, M. (2014). Relacje rodzice-dziecko i ich prawne konteksty. Wychowanie w Rodzinie, 10(2), 288.

Ecler-Nicoń, B. (2021). Wyprawa na Górę Maslowa: rozważania o procesie wychowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Frączek, Z. (2020). Ochrona rodziny i wartości życia rodzinnego w perspektywie wybranych polskich regulacji prawnych, w dokumentach międzynarodowych oraz aktualnych propozycjach rządowych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 43(3), 51–52.

Greszta, E., Ryś, M., Trębicka, P. (2020). Typy par rodzicielskich – współzależność postaw rodzicielskich w diadzie. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio Towarzystwa Uniwersyteckiego, 41(1), 187.

Gurycka, A. (1990). Błąd w wychowaniu. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Kowolik, P. (2013). Dziecko trudne. Nauczyciel i Szkoła 2(54), 96.

Krupa, B. (2014). Przemiany społeczno-kulturowe w rodzinie a postawy współczesnej młodzieży. W: M. Z. Stepulak (red.), Współczesne problemy systemu rodzinnego. Diagnoza – Terapia – Profilaktyka (s. 133). Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Lewicki, A. (1957). Jak powstają trudności wychowawcze. Wiedza Powszechna.

Łoś, Z. (2010). Dyskusyjnie o klasyfikacji i pomiarze wzorców przywiązania. Psychologia Rozwojowa, 15(2), 61–75.

Maslow, A. (2009). Motywacja i osobowość. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mącik, D. (2018). Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu wczesnych nieadaptacyjnych schematów. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1), 201. doi: 10.14656/ PFP20180113

Milewska, M., Itendo-Milewska, A. (2021). Znaczenie wybranych postaw rodzicielskich (nadopiekuńczosci i niekonsekwencji) w rozwoju emocjonalno-społecznym dzieci w wieku pięciu i sześciu lat. Zagadnienia Społeczne, 1(15), 66.

Obuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ostoja-Zawadzka, K. (1999). Mity rodzinne. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 85–86). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pecyna, M. B. (1998). Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny: teoria i badania. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Plopa, M. (2006). Więzi w małżeństwie. Metody badań. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rylke, H. (1999). Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli? Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Salamucha, A. (2004). Definicje wychowania w lietraturze pedagogicznej. Rocznik nauk społecznych, 32(2), 32–39.

Smyczyński, T. (2009). Prawo rodzinne i opiekuńcze. Wydawnictwo C.H. Beck.

Soborski, W. (1987). Postawy. Ich badanie i kształtowanie. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.

Stachyra, J. (2000). Wpływ rodziny na kształtowanie się osobowości dziecka. Czasopisma humanistyczne, 4(2), 85.

Szatkowska, M. (2022). Podstawy wychowawcze rodziców a radzenie sobie w sytuacjach trudnych i z negatywnymi emocjami – ocena z perspektywy dorosłego zycia. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki, 40(7), 105–110.

Szymańska, A. (2011). Błąd wychowawczy a stosowana dyrektywność rodzicielska. Studia Psychologica, 11(1), 99–112.

Szymańska, A., Aranowska, E. (2016). Błąd w wychowaniu. W stronę weryfikacji teorii Antoniny Guryckiej. Liberi Libri.

Szymańska, A., Torebko, K. (2015). Struktura błędu wychowawczego. Weryfikacja struktury zaproponowanej w modelu kołowym przez Antoninę Gurycką. Studia z teorii wychowania, 6(3), 168–169.

Szymańska, A., Aranowska, E., Torebko, K. (2017). Błędy wychowawcze popełniane przez rodziców a rozwój kompetencji emocjonalnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Studia z teorii wychowania, 8(4), 161–162.

Tomiło, J. (2019). Fenomenologia wychowania. W porównaniu istoty wychowania. Studia z teorii wychowania, 10(2), 57.

Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.

Ziemska, M. (1973). Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna.

Żernik, K. (2019). Rola i znaczenie rodziców w zyciu dziecka. Nauczyciel i Szkoła, 68(4), 14–15. doi: 10.14632/NiS.2018.68.13

Żmichrowska, M. (2012). Niedostosowanie społeczne. Przegląd wybranych definicji. Zeszyty Pedagogiczno-Medyczne, 18(2), 166.

Published

2024-12-31

How to Cite

Czuba, B., & Ciąpała, J. (2024). Determinants of parental errors and educational difficulties of children attending emotional development workshops with elements of social skills training. Education • Therapy • Care, 6, 178–206. https://doi.org/10.52934/eto.2024.13

Most read articles by the same author(s)