Psychospołeczne strategie wspierające zdolności ucznia we współczesnej edukacji
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.66Słowa kluczowe:
uczeń, edukacja, zdolności, kreatywność, twórczość, talent, metodyAbstrakt
Każdy jest inny, inaczej się zachowuje, ma inne preferencje i charakter, może posiadać także odmienne zdolności. Czym one są? Czym się charakteryzują osoby uzdolnione? Jak wcześnie lub kiedy najpóźniej mogą się ujawnić zdolności człowieka? Czy zdolności związane są bardziej z czynnikami wrodzonymi, czy może zależą od środowiska i kształcenia? Czy w każdym wieku można rozwijać swoje zdolności? Czy może tylko wczesne wykrycie i kształcenie pozwala na rozwinięcie talentu? Współcześnie uważa się, że tyle jest rodzajów zdolności, ile jest różnych aktywności człowieka. Oczywiście, wraz z powstającymi i wcześniej nieznanymi dziedzinami aktywności mogą się pojawiać nowe uzdolnienia i ich struktury. Jednocześnie część zdolności ulega zanikowi z powodu braku zapotrzebowania społecznego na konkretne usługi w specyficznych polach aktywności. Wiele rzadkich uzdolnień trudno jest zidentyfikować. Wskaźniki określane jako zachowania znamionujące zdolności mogą być niekiedy nieprawidłowo interpretowane przez osoby i nauczycieli, którzy nie posiadają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w zakresie zdolności. Dlatego ważne jest odpowiednie kształcenie nauczycieli, którzy potrafiliby rozpoznać i identyfikować zdolności uczniów oraz zaproponować programy wychowawcze i edukacyjne pozwalające na ich rozwój. Zarówno upowszechnianie wiedzy teoretycznej, jak również wymiana informacji i doświadczeń w zakresie dobrych praktyk aktualnie realizowanych, a także zweryfikowanych historycznie są nieodzowne dla twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W artykule znajdują się informacje związane z najnowszymi badaniami i koncepcjami zdolności i twórczości, jak również przykłady dobrych praktyk w kształceniu uczniów zdolnych.
Bibliografia
Baranowska A., 2014, Tutoring jako alternatywna metoda pracy z uczniami zdolnymi w szkole, „E-mentor”, nr 5 (57).
Czaja-Chudyba I., 2005, Odkrywanie zdolności dziecka, Kraków.
Fechner-Sędzicka I., 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej, Warszawa.
Gardner H., 2009, Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa.
Goetz M., 2018, Mindfulness w szkole, „Głos Pedagogiczny”, nr 2, s. 46–49.
Grabania-Mukerji M., 2012, Metoda WebQuestu w nauczaniu języków obcych, „Zeszyty Glottodydaktyczne”, Zeszyt 4.
Harzyńska J., 2012, Metody pracy z uczniami dorosłymi, „EDUKACJA HUMANISTYCZNA” nr 1 (26).
Hüther G., Hauser U., 2014, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk.
Janowski A., 2005, Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie (socjometria) [w:] Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa.
Jaros A., Koziej S., Kupczewski K., Parlak M., (red.), Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.
Keogh B., Naylor S., Maloney J., Simon S., 2008, Puppets and engagement in science: a case study, “NorDiNa”, 4 (2)/ s. 142–150.
Kopik, A., 2013, Jak budować mosty, czyli o dialogu przedszkola i szkoły [w:] Jaros A., Koziej S., Kupczewski K., Parlak M. (red.), Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.
Krasiński A., 2001, Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia w dydaktyce szkolnej i katechetycznej, „Seminare. Poszukiwania naukowe 17”, s. 89–98.
Kubala-Kulpińska A., 2018, Odkryj swoje mocne strony – diagnoza talentów według Gallupa a sposób zarządzania, „Głos Pedagogiczny”, nr 9, s. 56–64.
Korošec H., 2012, Playing with Puppets in Class – Teaching and Learning with Pleasure [w:] Kroflin L. (red.), The Power of the Puppet, The UNIMA Puppets in Education, Development and Therapy Commission Croatian Centre of UNIMA, Zagreb.
Król K., 2018, Lalka typu „muppet” w procesie dydaktyczno-wychowawczym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym [w:] Wolny B., Lis M. (red.), Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Michalak M., Wojciechowska A., Szkoła – miejsce, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje talenty, „Głos Pedagogiczny”, nr 1, s. 9–13.
Poleszuk W., brak roku, Tworzenie warunków do rozwoju ucznia zdolnego, http://docplayer.pl/63394235-Tworzenie-warunkow-do-rozwoju-ucznia-zdolnego -oprac-wieslaw-poleszak.html (dostęp: 11.02.2019).
Remer R., Tzuriel D., 2015, „I Teach Better with the Puppet” – Use of Puppet as a Mediating Tool in Kindergarten Education – an Evaluation, “American Journal of Educational Research”, 3(3), s. 356–365.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U Poz. 1647).
Sękowski A., 2001, Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin.
Shukor S., Tsunami children get puppet help [w:] “news.bbc.co.uk” http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4416267.stm (dostęp: 14.04.2017).
Stępień-Cach K., Sztorc A., 2019, Trening umysłu, „Psychologia w szkole”, nr 1, s. 56–62.
Venter J., 2010, School-based intervention for K-second graders presenting with disruptive behavior, Abstract no. 5–26, American Psychiatric Association, APA.
Wasilewska A., 2014, Diagnozowanie i wspieranie myślenia twórczego – zaniedbany obszar edukacji wczesnoszkolnej [w:] Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Diagnozy edukacyjne: dorobek i nowe zadania: XX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gdańsk.
Wing J.M., 2014, Computational Thinking Benefits Society, Social Issues in Computing.
Żylińska M., 2014, Wstęp do wydania polskiego [w:] Hüther G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.