Sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.22

Słowa kluczowe:

zaburzenia zachowania i emocji, niedostosowanie społeczne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole w świetle aktualnych przepisów prawa. Zaburzenia zachowania i emocji mogą prowadzić do niedostosowania społecznego, dlatego tak ważne jest rozpoznawanie trudności i deficytów u dzieci i młodzieży, a potem adekwatne działania nauczycieli oraz specjalistów poprzez zastosowanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Bibliografia

Biel K., Kusztal J., 2011, Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Peda- gogiczna „Ignatianum”, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., 2019, Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Pod- ręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków.

Iniewicz G., Wiśniewska D., Dziekan K., Czuszkiewicz A., 2011, Wzory przywiązania i zachowania agresywne wśród młodzieży z diagnozą zaburzeń zachowania i emocji [w:] Psychiatria Polska, tom XLV, numer 5 (2011).

Karasowska A., 2017, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Ofi- cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kordzińska-Grabowska A., 2012, Arteterapia: wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniem przejawiającym zaburzone zachowania, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa.

Kłodnicka O., 2018, Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziec- ka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wyda- nie I, Warszawa.

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., 2015, Katalog metod diagnozy rozwo- ju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Narzę- dzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Tom I, Insty- tut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Matusek B., 2015, Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika”, nr 10.

Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psycho- logiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa.

Ostaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

Oszwa U., 2003, Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży, „Remedium”, nr 125–126.

Rafał-Łuniewska J., 2020, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole ogólnodostępnej https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attach- ments/includes/download.php?id=24371

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie wa- runków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży nie- pełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za- sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Siemionow J., 2020, Identyfikacja efektów w procesie resocjalizacji dziewcząt niedosto- sowanych społecznie na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeu- tycznych, Czasopismo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Szkoła Specjalna, Nr 1 (302) 2020, Tom LXXXI, Wydawnictwo Akademii Pedago- giki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.

Strykowska J., 2005, Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium, Gniezno.

Taranowicz I., Grotowska S., 2015, Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław.

Urban B., 2000, Zaburzenia w zachowaniu a przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2020

Jak cytować

Czuba, B., & Król, K. (2020). Sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji. Edukacja • Terapia • Opieka, 2, 198–210. https://doi.org/10.52934/eto.22