Education of Ukrainian refugee children based on the example of the town of Łańcut

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.09

Keywords:

learners, refugees, multicultural education, intercultural education

Abstract

The paper discusses the main problems related to the education of the Ukrainian refugee children who were forced to flee because of the outbreak of the military conflict in February 2022. Different opportunities were presented as regards the ways to support the education of the refugee children as well as the examples of related educational best practices in kindergartens and schools in the town of Łańcut (establishing preparatory departments, teaching Polish, implementing remedial teaching, etc.). The paper also discusses the issues related to the multicultural education and the challenges faced by the teachers teaching in multicultural classes.

References

Adamczewski, J., Płonka, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa historyczno-pedagogiczna i dobre praktyki nauczycieli na przykładzie Prywatnej Szkoły Podstawowej „Mieszko” w Poznaniu. W: W. Jamrożek (red.), Biuletyn Historii Wychowania nr 43 (s. 152). Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Bielecka, G., Bielecki. A. (2013). Zainteresowanie światem innych kultur – edukacja europejska w przedszkolu. W: Cz. Lewicki, M. Cichowska (red.), Dyskurs Pedagogiczny Tom 9. Wyzwania edukacji wielokulturowej (s. 34). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.

Hisem, C., Błażejewski, W. (2018). Edukacja międzykulturowa jako kategoria pedagogiki i subdyscyplina naukowa. W: P. Borza, K. Rejman, W. Błażejewski, B. Rejman (red.), Edukacja międzykulturowa – idee, koncepcje, inspiracje. Materiały dydaktyczne dla uczniów szkół średnich i studentów (s. 51). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.

Kamińska, K. (2005). W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Karwowski, K. (2006). Jedność w różnorodności. Edukacja i Dialog, 161, 40.

Lewicki, Cz., Michniewicz, M. (2013). Nauczyciel w procesie edukacji wielokulturowej, w wielokulturowości i do wielokulturowości. W: Cz. Lewicki, M. Cichowska (red.), Dyskurs Pedagogiczny Tom 9. Wyzwania edukacji wielokulturowej (s. 7). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2022). Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-rokuszkolnym-20222023 (dostęp: 11.03.2023).

Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2016). Zrozumieć Innego Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Fundacja DIALOG w Białymstoku.

Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2017). Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 26.

Paleczny, T. (2002). Meandry wielokulturowości: oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych – USA i Brazylia. CORE. https://core.ac.uk/download/ pdf/223069574.pdf (dostęp: 26.02.2023).

Polska w Liczbach. (2022). Łańcut w liczbach. https://www.polskawliczbach.pl/Lancut (dostęp: 11.03.2023).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 r., poz. 356. https://prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4228 (dostęp: 11.03.2023).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. 2017 r., poz. 1655. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001655 (dostęp: 23.02.2023).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. 2019 r., poz. 1450. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/ WDU20190001450/O/D20191450.pdf (dostęp: 11.03.2023).

Szymański, M. S. (2000). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm. W: R. Leppert (red.), Edukacja w świecie współczesnym, wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym (s. 105, 43). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2017 r., poz. 59. https:// isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 23.02.2023).

Waleriańczyk, A. (2022). Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu. Monitor Dyrektora Przedszkola. https://monitorprzedszkola.pl/artykul/dzieci-zdoswiadczeniem-migracyjnym-w-przedszkolu (dostęp: 8.03.2023).

Published

2024-12-31

How to Cite

Bielecka, G. (2024). Education of Ukrainian refugee children based on the example of the town of Łańcut. Education • Therapy • Care, 6, 126–138. https://doi.org/10.52934/eto.2024.09