Bullying – peer violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.16

Keywords:

bullying, peer violence, victim, stalker, preventive actions

Abstract

Observing the behavior of schoolchildren, one would like to ask the question: why is the phenomenon of violence so common and why is it so difficult to eliminate it? Some problem researchers say that this strategy is evolutionarily beneficial. Individuals do not die in battle, do not fight, but are “peacefully” eliminated from the herd, while the alpha individual sets the rules. The hierarchy is clear, everyone knows who to listen to, unnecessary emotions do not arise, herd energy is saved. At school, we deal with aggressive calculations aimed at physically and emotionally weaker people. Why is this happening? Well, in hierarchical structures, and so is the school, there are a lot of students in relatively small space. The emergence of stronger, more aggressive and dominant types can be seen. We refer to them as the alpha type (stalker). The same structures also designate the omega individual (victim). This division in advance marks who is the persecutor and who is persecuted. We deal with such situations at school, at work, in prison or in the army. We observe similar situations in our environment. In a new class, the division into groups is emerging quite quickly: those better / worse dressed, better-off and the rest. Somewhere at the very bottom of this hierarchy we will find individual people nobody hurries to talk with, who often sit alone on the bench, they are skipped in school choices, and neglected in various task groups. It also happens that such a person is prodded, nicknamed, ridiculed while being asked by a teacher, regardless of what they say. Of course, this is not immediately noticeable, because the case is growing gradually. Victims often do not complain, just try to cope on their own. Sometimes it ends tragically for them. Panacea for such school situations should be appropriate prevention assuming prevention of violence at school and assistance to victims and persecutors.

References

Craig W.M., Pepler D.J., 2003, Identifying and targeting risk for involvement in bullying and victimization, „Canadian Journal of Psychiatry”, vol. 48, nr 9.

Czemierowska-Koruba E., 2015, Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać, ORE, Warszawa.

Due P. i in., 2005, Bullying and symptoms among school-aged children: international compatrative cross sectional study in 28 countries, „European journal of Public Health”, 15(2).

Dworakowski M., 2000, Jak przeciwdziałać przemocy, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.

Farnicka M., 2018, Psychospołeczne uwarunkowania zachowań agresywnych we wczesnej adolescencji, „Psychologia wychowawcza”, Warszawa, tom 56, nr 14/2018.

Garstka T., 2015, Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej, ORE, Warszawa.

http://s1.ore.iq.pl/oreglowna/phocadownload/pracownie/wychowania_i_profilak-tyki/mobbing%20i%20bullying%20w%20szkole_11.pdf , dostępny w Internecie (dostęp: 18.05.2020).

https://www.gov.pl/web/edukacja/przeciwdzialanie-agresji-i-przemocy.

Komendant-Brodowska A., 2014, Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Lipińska J., 2000, Przemoc i agresja w społeczności uczniów w okresie dorastania, „Nowa Szkoła”, nr 1.

Łoskot M., 2016, Nieme wołanie ofiary przemocy rówieśniczej, „Życie szkoły”, 5/2016 (17) 778.

Miedzińska E., Lekcja wychowawcza Przemoc i agresja w szkolnych grupach rówieśniczych. Sposoby zapobiegania i zwalczania przemocy, https://profesor.pl/Przemoc-i-agresja-w-szkolnych-grupach-rowiesniczych-sposoby-zapobiegania-i-zwalczania-przemocy, dostępny w Inrenecie [dostęp : 18.05.2020].

Naruszewicz A., 2019, Mobbing rówieśniczy, „Remedium”, nr 12(316).

Olweus D., 2003, A profile of bullying at school, Educational Leadership.

Olweus D., 1998, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa.

Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, ORE, Warszawa.

Pyżalski J., 2015, Bullying-tradycyjny mobbing [w:] Profilaktyka agresji i przemocy, ORE, Warszawa.

Pyżalski J., 2012, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Pyżalski J., Roland E. (red.), 2011, Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet w Stavanger, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, Łódź-Stavanger.

Rigby K., 2010, Przemoc w szkole. Poradnik dla rodziców i pedagogów, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Slonje R., Smith P.K., 2008, Cyberbullying: Another main type of bullying?, „Scandinavian Journal of Psychology”, nr 49.

Tucholska S., 2000, Przemoc w grupach rówieśniczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5.

Stassen-Berger K.S., 2007, Update on bullying at school: Science forgotten, „Developmental Review”, nr. 27.

Urban B., 2005, Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Wilski K., Banasiak D., 2015, Bezpieczna i przyjazna szkoła [w:] Profilaktyka agresji i przemocy, ORE, Warszawa.

Published

2020-12-31

How to Cite

Leżucha, M. (2020). Bullying – peer violence. Education • Therapy • Care, 2, 104–124. https://doi.org/10.52934/eto.16