School and teacher in the conditions of educational change
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.140Keywords:
teacher, school, mediated education, teacher competences, learning and improvement schoolAbstract
The Covid-19 pandemic has thrown down schools and teachers with new challenges. Such a challenge has now become the need to reorganize a school that has been moved from classrooms to networks, as well as distance and hybrid learning. As a result, many teachers felt pressure and discomfort with the use of digital tools. The only way was to take up the challenge and face unknown areas and adapt to the requirements of mediated education. Effective online teaching, in forms attractive to students, means the necessity to constantly improve one’s own competences in order to, at least to some extent, keep up with the dynamics of reality changes.
The period of social isolation forced changes in every area of human activity, including educational activities. Despite the problems with suspending traditional education, the school and teachers managed to overcome many obstacles. This state of affairs, however, highlighted many educational shortcomings, and the proficient use of modern technologies in the teaching process turned out to be unattainable for many teachers.
It is certain, however, that skilful teaching with the use of a computer and the Internet has become one of the necessary requirements for teachers. As shown by the experience of the last several months, the need to quickly adapt to changes, despite a number of negative consequences, has meant that many principals and teachers have overcome the fear of using digital tools and will continue to use them successfully in their work.
References
Bień, D. (2020). Transformatywny intelektualista w polskiej tradycji pedagogicznej i politycznej przełomu XIX i XX wieku. Przegląd pedagogiczny. Studia i rozprawy, 1, 9–32. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.01
Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dróżka, W. (2002). Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Foremski, A. (2013). Nowoczesny dyrektor w szkole. Wydawnictwo Eko-Tur.
Holtkamp, J. (2011). Co ogłupia nasze dzieci? Nowe media jako wyzwanie dla rodziców. Wydawnictwo Salwator.
Kacprzak, L. (2006). Pedeutologiczne rozważania o nauczycielu. Wydawnictwo PWSZ im. Stanisława Staszica w Pile.
Kocór, M. (2006). Nauczyciele wobec zmian edukacyjnych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwiatkowski, S. M. (red.) (2018). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Kwiatkowski, S. T. (2017). Znaczenie kształcenia społeczno-emocjonalnego w rozwijaniu kluczowych kompetencji współczesnych nauczycieli. W: S. T. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela (ss. 125–149). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kwiatkowski, S. T. (2018). Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (2007). Pedagogika. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Leżucha, M. (2018). Nauczyciel a skuteczność reformy systemu szkolnictwa zawodowego. Kwartalnik Edukacyjny, 3(94), 76.
Leżucha, M. (2019). Przywództwo edukacyjne jako nowy model zarządzania w oświacie. W: M. Dudek, W. Błażejewski (red.), Edukacja. Terapia. Opieka. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej (ss. 76–95). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Majewska-Opiełka, I. (2003). Sukces firmy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Malinowska, K. (2017). Kompetencje interpersonalne nauczycieli a ich relacje z rodzicami uczniów. W: S. T. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela (ss. 159–168). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Mazurkiewicz, G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mikuła, B., Ziębicki, B. (2004). Wybrane aspekty tworzenia organizacji uczącej się. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 64.
Mischke, J. (2005). Dylematy współczesnej edukacji: nauczanie tradycyjne czy zdalne? W: M. Tanaś (red.), Pedagogika a środki informatyczne i media (ss. 45–54). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pery, A. (2004). Szkoła jako organizacja ucząca się. Dyrektor Szkoły, 11, 16–17.
Popławska, A., Aniskievich, T. (2017). Wyzwania cyberprzestrzeni a wybrane kompetencje nauczycieli i uczniów. Rocznik Lubuski, 43(1), 245–258.
Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (ss. 25–27). Wydawnictwo EduAkcja.
Rutkowiak, J. (1995). Amerykańska tradycja wychowania demokratycznego jako tło współczesnego radykalnego postulatu nauczyciela – transformatywnego intelektualisty. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (ss. 169–170). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Schulz, R. (1987). Problem ewolucji roli zawodowej nauczyciela: przegląd stanowisk. Ruch Pedagogiczny, 2, 40.
Senge, P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Wolters Kluwer Polska.
Senge, P. M., Kleiner, A., Roberts, C. H., Ross, R. B., Smith, B. J. (2002). Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Oficyna Ekonomiczna.
Szempruch, J. (2011). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szempruch, J. (2017). Wsparcie nauczyciela w komunikowaniu się z uczniem. W: S. T. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela (ss. 114–123). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Synal, J., Szempruch, J. (2017). Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w szkolnej rzeczywistości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Szot, W. (2009). Kompetencje współczesnego nauczyciela oraz jego funkcjonalność w dobie przemian gospodarczych i procesu globalizacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie,1(2(13), 301–322.
Ścibor, J. (2020). Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (ss. 59–63). Wydawnictwo EduAkcja.
Tanaś, M. (2005). Dydaktyczny kontekst kształcenia na odległość. W: M. Tanaś (red.), Pedagogika a środki informatyczne i media (ss. 31–44). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tanaś, M. (2015). Prolegomena do pedagogiki medialnej. W: M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń (ss. 7–25). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Taraszkiewicz, T. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi. Wydawnictwo ARKA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).