Edukacja dzieci uchodźców z Ukrainy na przykładzie praktyk miasta Łańcuta

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.09

Słowa kluczowe:

uczniowie cudzoziemscy, uczniowie-uchodźcy, edukacja wielokulturowa

Abstrakt

W artykule zwrócono uwagę na główne problemy towarzyszące sytuacji szkolnej dzieci uchodźców z Ukrainy dotkniętych migracją, spowodowaną wybuchem konfliktu zbrojnego w lutym 2022 roku. Ukazano możliwości wspierania edukacji dzieci uchodźców oraz przykłady dobrych praktyk edukacyjnych w przedszkolach i szkołach na terenie miasta Łańcuta w tym zakresie (organizacja oddziałów przygotowawczych, nauczanie języka polskiego, realizacja zajęć wyrównawczych itd.). Zaprezentowane zostały zagadnienia związane z edukacją wielokulturową oraz wyzwania stojące przed nauczycielami, którzy pracują w międzykulturowych klasach.

Bibliografia

Adamczewski, J., Płonka, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa historyczno-pedagogiczna i dobre praktyki nauczycieli na przykładzie Prywatnej Szkoły Podstawowej „Mieszko” w Poznaniu. W: W. Jamrożek (red.), Biuletyn Historii Wychowania nr 43 (s. 152). Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Bielecka, G., Bielecki. A. (2013). Zainteresowanie światem innych kultur – edukacja europejska w przedszkolu. W: Cz. Lewicki, M. Cichowska (red.), Dyskurs Pedagogiczny Tom 9. Wyzwania edukacji wielokulturowej (s. 34). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.

Hisem, C., Błażejewski, W. (2018). Edukacja międzykulturowa jako kategoria pedagogiki i subdyscyplina naukowa. W: P. Borza, K. Rejman, W. Błażejewski, B. Rejman (red.), Edukacja międzykulturowa – idee, koncepcje, inspiracje. Materiały dydaktyczne dla uczniów szkół średnich i studentów (s. 51). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.

Kamińska, K. (2005). W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Karwowski, K. (2006). Jedność w różnorodności. Edukacja i Dialog, 161, 40.

Lewicki, Cz., Michniewicz, M. (2013). Nauczyciel w procesie edukacji wielokulturowej, w wielokulturowości i do wielokulturowości. W: Cz. Lewicki, M. Cichowska (red.), Dyskurs Pedagogiczny Tom 9. Wyzwania edukacji wielokulturowej (s. 7). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2022). Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-rokuszkolnym-20222023 (dostęp: 11.03.2023).

Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2016). Zrozumieć Innego Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Fundacja DIALOG w Białymstoku.

Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2017). Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 26.

Paleczny, T. (2002). Meandry wielokulturowości: oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych – USA i Brazylia. CORE. https://core.ac.uk/download/ pdf/223069574.pdf (dostęp: 26.02.2023).

Polska w Liczbach. (2022). Łańcut w liczbach. https://www.polskawliczbach.pl/Lancut (dostęp: 11.03.2023).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 r., poz. 356. https://prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4228 (dostęp: 11.03.2023).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. 2017 r., poz. 1655. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001655 (dostęp: 23.02.2023).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. 2019 r., poz. 1450. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/ WDU20190001450/O/D20191450.pdf (dostęp: 11.03.2023).

Szymański, M. S. (2000). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm. W: R. Leppert (red.), Edukacja w świecie współczesnym, wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym (s. 105, 43). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2017 r., poz. 59. https:// isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 23.02.2023).

Waleriańczyk, A. (2022). Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu. Monitor Dyrektora Przedszkola. https://monitorprzedszkola.pl/artykul/dzieci-zdoswiadczeniem-migracyjnym-w-przedszkolu (dostęp: 8.03.2023).

Pobrania

Opublikowane

31.12.2024

Jak cytować

Bielecka, G. (2024). Edukacja dzieci uchodźców z Ukrainy na przykładzie praktyk miasta Łańcuta. Edukacja • Terapia • Opieka, 6, 126–138. https://doi.org/10.52934/eto.2024.09