Edukacja dzieci uchodźców z Ukrainy na przykładzie praktyk miasta Łańcuta
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.2024.09Słowa kluczowe:
uczniowie cudzoziemscy, uczniowie-uchodźcy, edukacja wielokulturowaAbstrakt
W artykule zwrócono uwagę na główne problemy towarzyszące sytuacji szkolnej dzieci uchodźców z Ukrainy dotkniętych migracją, spowodowaną wybuchem konfliktu zbrojnego w lutym 2022 roku. Ukazano możliwości wspierania edukacji dzieci uchodźców oraz przykłady dobrych praktyk edukacyjnych w przedszkolach i szkołach na terenie miasta Łańcuta w tym zakresie (organizacja oddziałów przygotowawczych, nauczanie języka polskiego, realizacja zajęć wyrównawczych itd.). Zaprezentowane zostały zagadnienia związane z edukacją wielokulturową oraz wyzwania stojące przed nauczycielami, którzy pracują w międzykulturowych klasach.
Bibliografia
Adamczewski, J., Płonka, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa historyczno-pedagogiczna i dobre praktyki nauczycieli na przykładzie Prywatnej Szkoły Podstawowej „Mieszko” w Poznaniu. W: W. Jamrożek (red.), Biuletyn Historii Wychowania nr 43 (s. 152). Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Bielecka, G., Bielecki. A. (2013). Zainteresowanie światem innych kultur – edukacja europejska w przedszkolu. W: Cz. Lewicki, M. Cichowska (red.), Dyskurs Pedagogiczny Tom 9. Wyzwania edukacji wielokulturowej (s. 34). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.
Hisem, C., Błażejewski, W. (2018). Edukacja międzykulturowa jako kategoria pedagogiki i subdyscyplina naukowa. W: P. Borza, K. Rejman, W. Błażejewski, B. Rejman (red.), Edukacja międzykulturowa – idee, koncepcje, inspiracje. Materiały dydaktyczne dla uczniów szkół średnich i studentów (s. 51). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.
Kamińska, K. (2005). W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.
Karwowski, K. (2006). Jedność w różnorodności. Edukacja i Dialog, 161, 40.
Lewicki, Cz., Michniewicz, M. (2013). Nauczyciel w procesie edukacji wielokulturowej, w wielokulturowości i do wielokulturowości. W: Cz. Lewicki, M. Cichowska (red.), Dyskurs Pedagogiczny Tom 9. Wyzwania edukacji wielokulturowej (s. 7). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu.
Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2022). Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-rokuszkolnym-20222023 (dostęp: 11.03.2023).
Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2016). Zrozumieć Innego Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Fundacja DIALOG w Białymstoku.
Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2017). Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 26.
Paleczny, T. (2002). Meandry wielokulturowości: oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych – USA i Brazylia. CORE. https://core.ac.uk/download/ pdf/223069574.pdf (dostęp: 26.02.2023).
Polska w Liczbach. (2022). Łańcut w liczbach. https://www.polskawliczbach.pl/Lancut (dostęp: 11.03.2023).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 r., poz. 356. https://prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4228 (dostęp: 11.03.2023).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. 2017 r., poz. 1655. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001655 (dostęp: 23.02.2023).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. 2019 r., poz. 1450. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/ WDU20190001450/O/D20191450.pdf (dostęp: 11.03.2023).
Szymański, M. S. (2000). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm. W: R. Leppert (red.), Edukacja w świecie współczesnym, wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym (s. 105, 43). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2017 r., poz. 59. https:// isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj. pdf (dostęp: 23.02.2023).
Waleriańczyk, A. (2022). Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu. Monitor Dyrektora Przedszkola. https://monitorprzedszkola.pl/artykul/dzieci-zdoswiadczeniem-migracyjnym-w-przedszkolu (dostęp: 8.03.2023).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Grażyna Bielecka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.