Zabawy fundamentalne i ich wielki wpływ na potencjał rozwojowy dziecka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.19

Słowa kluczowe:

edukacja, wychowanie, inteligencja, zabawy fundamentalne, kompetencje dziecka

Abstrakt

Obowiązkiem rodziców i nauczycieli jest świadome, konsekwentne i efektywne spędzanie czasu z dziećmi w taki sposób, aby rozwijały się wszechstronnie i harmonijnie. Zabawy fundamentalne są doskonałym programem, aby podpowiadać i prowadzić rodziców i nauczycieli od zabawy do zabawy. Zabawa jest słowem kluczowym. Dzieci w zabawie liczą, uczą się mówić, rozdzielają role, trenują swoje emocje, trenują zachowania społeczne. Zabawy fundamentalne podpowiadają, jak świadomie budować różne kompetencje dziecka, jak wyostrzać i korzystać ze wszystkich zmysłów, jak uczyć bogatego słownictwa, jak uczyć liczenia, a wszystko to w sposób przyjemny, miły i taki, aby efektywnie przygotować dziecko do przyszłego życia. Teoria zabaw fundamentalnych niesie ze sobą wielki potencjał rozwojowy.

Bibliografia

Adams K., 2006, Jak wychować geniusza ze swojego dziecka. Zabawy i ćwiczenia rozwi- jające intelekt dzieci w wieku od 0 do 11 lat, Wydawnictwo Publicat, Poznań.

Faber A., Mazlish E., 2002, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Wydaw- nictwo Media Rodzina, Poznań.

Goleman D., 1995, Inteligencja emocjonalna, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2012, Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, CEBP, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2015, Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków.

Gruszczyk Kolczyńska E. (red.), 2014, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowy- wać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków.

Koc M., Zabawy w edukacji elementarnej. 105 zabaw z wykorzystaniem prostych przed- miotów, Wydawnictwo AKER.

Mitros K., 2007, Jak wychować geniusza przez zabawę, Wydawnictwo Publicat.

Olechnowicz H., 1999, Baraszkowanie – tradycyjna zabawa małych dzieci [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Olechno- wicz H. (red.), WSiP, Warszawa.

Olechnowicz H., 1999, U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowe- go i zakłóconego, Olechnowicz H. (red.), WSiP, Warszawa.

Olechnowicz H., 1999, Opanowanie świata rzeczy: tworzywa i zabawki [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Olechno- wicz H. (red.), WSiP, Warszawa.

Olechnowicz H., 1991, Zabawa wychowuje, leczy i raduje. Zabawa z mamą i tatą, dziad- kiem i babcią, Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawo- dowego MEN, Warszawa.

Rose C., Dryden G., 2009, Zabawy fundamentalne. Przewodnik od narodzin do 6 lat. Za- bawa jest nauką, Gdańsk.

Silberg J., 2000, Gry i zabawy z dziećmi, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2020

Jak cytować

Kolasa-Skiba, A., & Błażejewski, W. (2020). Zabawy fundamentalne i ich wielki wpływ na potencjał rozwojowy dziecka. Edukacja • Terapia • Opieka, 2, 156–178. https://doi.org/10.52934/eto.19