Fundamental games and their great impact on the child’s development potential

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.19

Keywords:

education, upbringing, intelligence, fundamental games, competences of a child

Abstract

One of parents’ and teachers’ responsibilities should be a conscious, consistent, and effective spending time with children so as to enable them to develop versatilely and harmoniously. Fundamental games are an ideal programme to prompt and lead parents and teachers from play to play. Play is a key word here. During playing children count, learn to speak, divide roles, develop emotions and social behaviour. Fundamental games suggest how to consciously build various child’s competences, sharpen and use all of the senses, teach a rich vocabulary, and counting. To prepare a child for a future life all these activities are done in a pleasant, nice, and effective way. The theory of fundamental games brings a great developmental potential.

References

Adams K., 2006, Jak wychować geniusza ze swojego dziecka. Zabawy i ćwiczenia rozwi- jające intelekt dzieci w wieku od 0 do 11 lat, Wydawnictwo Publicat, Poznań.

Faber A., Mazlish E., 2002, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Wydaw- nictwo Media Rodzina, Poznań.

Goleman D., 1995, Inteligencja emocjonalna, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2012, Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, CEBP, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2015, Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków.

Gruszczyk Kolczyńska E. (red.), 2014, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowy- wać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków.

Koc M., Zabawy w edukacji elementarnej. 105 zabaw z wykorzystaniem prostych przed- miotów, Wydawnictwo AKER.

Mitros K., 2007, Jak wychować geniusza przez zabawę, Wydawnictwo Publicat.

Olechnowicz H., 1999, Baraszkowanie – tradycyjna zabawa małych dzieci [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Olechno- wicz H. (red.), WSiP, Warszawa.

Olechnowicz H., 1999, U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowe- go i zakłóconego, Olechnowicz H. (red.), WSiP, Warszawa.

Olechnowicz H., 1999, Opanowanie świata rzeczy: tworzywa i zabawki [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Olechno- wicz H. (red.), WSiP, Warszawa.

Olechnowicz H., 1991, Zabawa wychowuje, leczy i raduje. Zabawa z mamą i tatą, dziad- kiem i babcią, Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawo- dowego MEN, Warszawa.

Rose C., Dryden G., 2009, Zabawy fundamentalne. Przewodnik od narodzin do 6 lat. Za- bawa jest nauką, Gdańsk.

Silberg J., 2000, Gry i zabawy z dziećmi, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

Published

2020-12-31

How to Cite

Kolasa-Skiba, A., & Błażejewski, W. (2020). Fundamental games and their great impact on the child’s development potential. Education • Therapy • Care, 2, 156–178. https://doi.org/10.52934/eto.19