Fundamental games and their great impact on the child’s development potential
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.19Keywords:
education, upbringing, intelligence, fundamental games, competences of a childAbstract
One of parents’ and teachers’ responsibilities should be a conscious, consistent, and effective spending time with children so as to enable them to develop versatilely and harmoniously. Fundamental games are an ideal programme to prompt and lead parents and teachers from play to play. Play is a key word here. During playing children count, learn to speak, divide roles, develop emotions and social behaviour. Fundamental games suggest how to consciously build various child’s competences, sharpen and use all of the senses, teach a rich vocabulary, and counting. To prepare a child for a future life all these activities are done in a pleasant, nice, and effective way. The theory of fundamental games brings a great developmental potential.
References
Adams K., 2006, Jak wychować geniusza ze swojego dziecka. Zabawy i ćwiczenia rozwi- jające intelekt dzieci w wieku od 0 do 11 lat, Wydawnictwo Publicat, Poznań.
Faber A., Mazlish E., 2002, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Wydaw- nictwo Media Rodzina, Poznań.
Goleman D., 1995, Inteligencja emocjonalna, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2012, Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, CEBP, Kraków.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2015, Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków.
Gruszczyk Kolczyńska E. (red.), 2014, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowy- wać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków.
Koc M., Zabawy w edukacji elementarnej. 105 zabaw z wykorzystaniem prostych przed- miotów, Wydawnictwo AKER.
Mitros K., 2007, Jak wychować geniusza przez zabawę, Wydawnictwo Publicat.
Olechnowicz H., 1999, Baraszkowanie – tradycyjna zabawa małych dzieci [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Olechno- wicz H. (red.), WSiP, Warszawa.
Olechnowicz H., 1999, U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowe- go i zakłóconego, Olechnowicz H. (red.), WSiP, Warszawa.
Olechnowicz H., 1999, Opanowanie świata rzeczy: tworzywa i zabawki [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Olechno- wicz H. (red.), WSiP, Warszawa.
Olechnowicz H., 1991, Zabawa wychowuje, leczy i raduje. Zabawa z mamą i tatą, dziad- kiem i babcią, Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawo- dowego MEN, Warszawa.
Rose C., Dryden G., 2009, Zabawy fundamentalne. Przewodnik od narodzin do 6 lat. Za- bawa jest nauką, Gdańsk.
Silberg J., 2000, Gry i zabawy z dziećmi, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).