Psychosocial strategies supporting the student’s abilities in contemporary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.66

Keywords:

student, education, abilities, creativity, methods

Abstract

Everyone is different, behaves differently, has different preferences and character, he may also have different abilities. What are they What characterizes gifted people? How early or when can human abilities become apparent at the latest? Are abilities related more to innate factors or do they depend on the environment and education? Can you develop your skills at any age? Or is it only early detection and training that allows you to develop talent? It is now believed that there are as many types of abilities as there are various human activities. Of course, along with emerging and previously unknown fields of activity, new talents and their structures may appear. At the same time, part of the capacity is disappearing due to the lack of public demand for specific services in specific fields of activity. Many rare talents are difficult to identify. Indicators referred to as abilities that characterize abilities may sometimes be misinterpreted by persons and teachers who do not have adequate knowledge and experience in the field of abilities. That is why it is important to properly train teachers who can recognize them and identify students’ abilities and propose educational and educational programs allowing their development. Both the dissemination of theoretical knowledge and exchange of information and experience in the field of good practices currently implemented as well as historically verified are indispensable for the creative search for the best solutions for students with special educational needs. The article contains information related to the latest research and concepts of ability and creativity, as well as examples of good practices in the education of talented students.

References

Baranowska A., 2014, Tutoring jako alternatywna metoda pracy z uczniami zdolnymi w szkole, „E-mentor”, nr 5 (57).

Czaja-Chudyba I., 2005, Odkrywanie zdolności dziecka, Kraków.

Fechner-Sędzicka I., 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej, Warszawa.

Gardner H., 2009, Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa.

Goetz M., 2018, Mindfulness w szkole, „Głos Pedagogiczny”, nr 2, s. 46–49.

Grabania-Mukerji M., 2012, Metoda WebQuestu w nauczaniu języków obcych, „Zeszyty Glottodydaktyczne”, Zeszyt 4.

Harzyńska J., 2012, Metody pracy z uczniami dorosłymi, „EDUKACJA HUMANISTYCZNA” nr 1 (26).

Hüther G., Hauser U., 2014, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk.

Janowski A., 2005, Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie (socjometria) [w:] Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa.

Jaros A., Koziej S., Kupczewski K., Parlak M., (red.), Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.

Keogh B., Naylor S., Maloney J., Simon S., 2008, Puppets and engagement in science: a case study, “NorDiNa”, 4 (2)/ s. 142–150.

Kopik, A., 2013, Jak budować mosty, czyli o dialogu przedszkola i szkoły [w:] Jaros A., Koziej S., Kupczewski K., Parlak M. (red.), Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.

Krasiński A., 2001, Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia w dydaktyce szkolnej i katechetycznej, „Seminare. Poszukiwania naukowe 17”, s. 89–98.

Kubala-Kulpińska A., 2018, Odkryj swoje mocne strony – diagnoza talentów według Gallupa a sposób zarządzania, „Głos Pedagogiczny”, nr 9, s. 56–64.

Korošec H., 2012, Playing with Puppets in Class – Teaching and Learning with Pleasure [w:] Kroflin L. (red.), The Power of the Puppet, The UNIMA Puppets in Education, Development and Therapy Commission Croatian Centre of UNIMA, Zagreb.

Król K., 2018, Lalka typu „muppet” w procesie dydaktyczno-wychowawczym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym [w:] Wolny B., Lis M. (red.), Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Michalak M., Wojciechowska A., Szkoła – miejsce, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje talenty, „Głos Pedagogiczny”, nr 1, s. 9–13.

Poleszuk W., brak roku, Tworzenie warunków do rozwoju ucznia zdolnego, http://docplayer.pl/63394235-Tworzenie-warunkow-do-rozwoju-ucznia-zdolnego -oprac-wieslaw-poleszak.html (dostęp: 11.02.2019).

Remer R., Tzuriel D., 2015, „I Teach Better with the Puppet” – Use of Puppet as a Mediating Tool in Kindergarten Education – an Evaluation, “American Journal of Educational Research”, 3(3), s. 356–365.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U Poz. 1647).

Sękowski A., 2001, Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin.

Shukor S., Tsunami children get puppet help [w:] “news.bbc.co.uk” http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4416267.stm (dostęp: 14.04.2017).

Stępień-Cach K., Sztorc A., 2019, Trening umysłu, „Psychologia w szkole”, nr 1, s. 56–62.

Venter J., 2010, School-based intervention for K-second graders presenting with disruptive behavior, Abstract no. 5–26, American Psychiatric Association, APA.

Wasilewska A., 2014, Diagnozowanie i wspieranie myślenia twórczego – zaniedbany obszar edukacji wczesnoszkolnej [w:] Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Diagnozy edukacyjne: dorobek i nowe zadania: XX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gdańsk.

Wing J.M., 2014, Computational Thinking Benefits Society, Social Issues in Computing.

Żylińska M., 2014, Wstęp do wydania polskiego [w:] Hüther G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk.

Published

2019-12-31

How to Cite

Czuba, B., Inglot-Kulas, J., & Król, K. (2019). Psychosocial strategies supporting the student’s abilities in contemporary education. Education • Therapy • Care, 1, 163–183. https://doi.org/10.52934/eto.66

Most read articles by the same author(s)