Behavioural and emotional disorders in children and psychological and pedagogical assistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.22

Keywords:

behavioral and emotional disorders, social maladjustment, psychological and pedagogical help

Abstract

The article concerns the issues of behavioral and emotional disorders in children and adolescents as well as psychological and pedagogical assistance provided at school in the light of current legal regulations. Behavioral and emotional disorders can lead to social maladjustment, which is why it is so important to recognize difficulties and deficits in children and adolescents, and then adequate actions of teachers and specialists through the use of appropriate forms of psychological and pedagogical assistance.

References

Biel K., Kusztal J., 2011, Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Peda- gogiczna „Ignatianum”, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., 2019, Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Pod- ręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków.

Iniewicz G., Wiśniewska D., Dziekan K., Czuszkiewicz A., 2011, Wzory przywiązania i zachowania agresywne wśród młodzieży z diagnozą zaburzeń zachowania i emocji [w:] Psychiatria Polska, tom XLV, numer 5 (2011).

Karasowska A., 2017, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Ofi- cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kordzińska-Grabowska A., 2012, Arteterapia: wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniem przejawiającym zaburzone zachowania, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa.

Kłodnicka O., 2018, Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziec- ka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wyda- nie I, Warszawa.

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., 2015, Katalog metod diagnozy rozwo- ju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Narzę- dzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Tom I, Insty- tut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Matusek B., 2015, Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika”, nr 10.

Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psycho- logiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa.

Ostaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

Oszwa U., 2003, Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży, „Remedium”, nr 125–126.

Rafał-Łuniewska J., 2020, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole ogólnodostępnej https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attach- ments/includes/download.php?id=24371

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie wa- runków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży nie- pełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za- sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Siemionow J., 2020, Identyfikacja efektów w procesie resocjalizacji dziewcząt niedosto- sowanych społecznie na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeu- tycznych, Czasopismo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Szkoła Specjalna, Nr 1 (302) 2020, Tom LXXXI, Wydawnictwo Akademii Pedago- giki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.

Strykowska J., 2005, Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium, Gniezno.

Taranowicz I., Grotowska S., 2015, Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław.

Urban B., 2000, Zaburzenia w zachowaniu a przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Published

2020-12-31

How to Cite

Czuba, B., & Król, K. (2020). Behavioural and emotional disorders in children and psychological and pedagogical assistance. Education • Therapy • Care, 2, 198–210. https://doi.org/10.52934/eto.22