Behavioural and emotional disorders in children and psychological and pedagogical assistance
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.22Keywords:
behavioral and emotional disorders, social maladjustment, psychological and pedagogical helpAbstract
The article concerns the issues of behavioral and emotional disorders in children and adolescents as well as psychological and pedagogical assistance provided at school in the light of current legal regulations. Behavioral and emotional disorders can lead to social maladjustment, which is why it is so important to recognize difficulties and deficits in children and adolescents, and then adequate actions of teachers and specialists through the use of appropriate forms of psychological and pedagogical assistance.
References
Biel K., Kusztal J., 2011, Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Peda- gogiczna „Ignatianum”, Kraków.
Gruszczyk-Kolczyńska E., 2019, Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Pod- ręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków.
Iniewicz G., Wiśniewska D., Dziekan K., Czuszkiewicz A., 2011, Wzory przywiązania i zachowania agresywne wśród młodzieży z diagnozą zaburzeń zachowania i emocji [w:] Psychiatria Polska, tom XLV, numer 5 (2011).
Karasowska A., 2017, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Konopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Ofi- cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kordzińska-Grabowska A., 2012, Arteterapia: wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniem przejawiającym zaburzone zachowania, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa.
Kłodnicka O., 2018, Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziec- ka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wyda- nie I, Warszawa.
Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., 2015, Katalog metod diagnozy rozwo- ju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Narzę- dzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Tom I, Insty- tut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Matusek B., 2015, Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika”, nr 10.
Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psycho- logiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa.
Ostaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
Oszwa U., 2003, Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży, „Remedium”, nr 125–126.
Rafał-Łuniewska J., 2020, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole ogólnodostępnej https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attach- ments/includes/download.php?id=24371
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie wa- runków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży nie- pełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za- sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
Siemionow J., 2020, Identyfikacja efektów w procesie resocjalizacji dziewcząt niedosto- sowanych społecznie na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeu- tycznych, Czasopismo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Szkoła Specjalna, Nr 1 (302) 2020, Tom LXXXI, Wydawnictwo Akademii Pedago- giki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.
Strykowska J., 2005, Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium, Gniezno.
Taranowicz I., Grotowska S., 2015, Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław.
Urban B., 2000, Zaburzenia w zachowaniu a przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).