Zjawisko cyberprzemocy w kontekście bezpieczeństwa dzieci w sieci
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.21Słowa kluczowe:
cyberprzemoc, sprawca, ofiara, świadek, profilaktyka cyberzagrożeń, odpowiedzialność prawna za cyberprzestępstwaAbstrakt
Artykuł podejmuje problematykę cyberprzemocy jako zjawiska coraz bardziej powszechnego, ze względu na łatwy dostęp do nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, również wśród dzieci i młodzieży. Mylne wyobrażenie, że w sieci jest się anonimowym i bezkarnym, powoduje szereg zachowań, które są nieprzyzwoite, obsceniczne i często niezgodne z obowiązującym prawem. Okazuje się jednak, że ofiary cyberprzemocy są chronione przez prawo, a cyberprzestępcy ponoszą konsekwencje za swoje czyny. Taka sytuacja to jednak ostateczność, dlatego tak ważna jest profilaktyka i uświadamianie nawet najmłodszych dzieci, gdyż skutki cyberprzemocy mogą być ogromne, przejawiające się w problemach natury emocjonalnej i psychicznej, a nawet poważniejsze, prowadzące do wykluczenia, depresji i samobójstw.
Bibliografia
Bandura A., 1973, Aggression: a social learning analysis, Stanford University, Prentice-Hall Englewood Cliffs, New Jersey.
Barlińska J., Szuster A., 2014, Cyberprzemoc. O zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, War- szawa.
Borkowska A., 2019, Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców, NASK Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
Czemierchowska-Koruba E., 2014, Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wie- dzieć, by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Danowski B., Krupińska A., 2007, Dziecko w sieci, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Fenik K., 2013, Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świad- ka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Konstytucja RP z dnia 2.04.1997 r.
Kowalski R.M., Limber S.P., Agatson P.W., 2008, Cyberbullying: Bullying in the Digital Age, Malden, s. 43–51.
Pyżalski J., 2010, Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży, Gdańskie Wydawnictwo Psy- chologiczne, Gdańsk.
Rywczyńska A., Wójcik S., 2018, Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online. Kompendium wiedzy dla rodziców i profesjonalistów, Polskie centrum Programu Safer Internet, Warszawa.
Podlewska J., 2009, Odpowiedzialność prawna za cyberprzemoc w stosunku do nielet- nich, „Dziecko krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka”, Vol 8, No 1.
Szmyd B., 2015, Chrońmy młodość w sieci. Materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas warsztatów edukacyjnych dla kadry pedagogicznej, Stowarzyszenie Ruchu Pomocy Psychologicznej INTEGRACJA, Stalowa Wola.
Ustawa – Kodeks cywilny z dnia 23.04.1964 r. (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.). Ustawa – Kodeks karny z dnia 6.06.1997 r. (Dz. U. nr 88, poz. 553 ze zm.). Ustawa – Kodeks wykroczeń z dnia 20.05.1971 r. (Dz. U. nr 12, poz. 114 ze zm.).
Wojtasik Ł., 2008, Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Wydawnictwo Fundacji Dzieci Niczyje, Wyd. II, Warszawa.
Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpie- czeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, https://sp3-ustka.pl/images/bezpie- czenstwo.pdf (03.05.2020).
Czesławiak A., Agresja elektroniczna i cyberbullying wśród dzieci i młodzieży a działa- nia szkoły, Szkoła Podstawowa w Sokołowie Podlaskim, s. 229 https://bon.edu.pl/ media/ book/pdf/Agresja%20_elektroniczna_i_cyberbullying-AC.pdf (02.05.2020).
Walendzik G., Zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w cyberprzestrzeni, https:// www.nik.gov.pl/plik/id,15249,vp,17730.pdf (03.05.2020).
Wrzesień A., Profilaktyka przemocy – przykłady działań z Polski i świata, https://dziec- kokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/726 (03.05.2020).
https://fdds.pl/nie-hejtuje-reaguje-nowa-kampania-fundacji-dajemy-dzieciom-sile-przeciwko-cyberprzemocy-i-mowie-nienawisci/ (03.05.2020).
https://kampaniespoleczne.pl/cyberprzemoc-nie-jest-ok/ (03.05.2020).
https://dziennikpolski24.pl/myslenice-kampania-przeciwko-hejtowi-i cyberprzemocy/ar/c1-14630195 (03.05.2020).
https://watchit.org.pl/cyberprzemoc/ (03.05.2020).
https://116111.pl/problemy/czym-jest-cyberprzemoc,aid,53 (02.05.2020).
http://www.ibe.edu.pl/pl/babel/11-media/aktualnosci-prasowe/381-przemoc-w
-polskiej-szkole-jak-naprawde-wyglada (02.05.2020).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.