Cyberbullying in the context of online child safety
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.21Keywords:
cyberbullying, perpetrator, victim, witness, prevention of cyber threats, legal liability for cybercrimeAbstract
The article deals with the issue of cyberbullying as an increasingly common phenomenon due to easy access to modern information and communication technologies, also among children and adolescents. The misconception that you are anonymous and unpunished on the web causes a series of behaviors that are indecent, obscene and often against the law. However, it turns out that victims of cyberbullying are protected by law, and cybercriminals bear the consequences for their actions. This situation is, however, the last resort, which is why prevention and awareness of even the youngest children is so important, because the effects of cyberbullying can be enormous, manifesting in problems of an emotional and psychological nature, and even more serious, leading to exclusion, depression and suicide.
References
Bandura A., 1973, Aggression: a social learning analysis, Stanford University, Prentice-Hall Englewood Cliffs, New Jersey.
Barlińska J., Szuster A., 2014, Cyberprzemoc. O zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, War- szawa.
Borkowska A., 2019, Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców, NASK Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
Czemierchowska-Koruba E., 2014, Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wie- dzieć, by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Danowski B., Krupińska A., 2007, Dziecko w sieci, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Fenik K., 2013, Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świad- ka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Konstytucja RP z dnia 2.04.1997 r.
Kowalski R.M., Limber S.P., Agatson P.W., 2008, Cyberbullying: Bullying in the Digital Age, Malden, s. 43–51.
Pyżalski J., 2010, Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży, Gdańskie Wydawnictwo Psy- chologiczne, Gdańsk.
Rywczyńska A., Wójcik S., 2018, Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online. Kompendium wiedzy dla rodziców i profesjonalistów, Polskie centrum Programu Safer Internet, Warszawa.
Podlewska J., 2009, Odpowiedzialność prawna za cyberprzemoc w stosunku do nielet- nich, „Dziecko krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka”, Vol 8, No 1.
Szmyd B., 2015, Chrońmy młodość w sieci. Materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas warsztatów edukacyjnych dla kadry pedagogicznej, Stowarzyszenie Ruchu Pomocy Psychologicznej INTEGRACJA, Stalowa Wola.
Ustawa – Kodeks cywilny z dnia 23.04.1964 r. (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.). Ustawa – Kodeks karny z dnia 6.06.1997 r. (Dz. U. nr 88, poz. 553 ze zm.). Ustawa – Kodeks wykroczeń z dnia 20.05.1971 r. (Dz. U. nr 12, poz. 114 ze zm.).
Wojtasik Ł., 2008, Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Wydawnictwo Fundacji Dzieci Niczyje, Wyd. II, Warszawa.
Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpie- czeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, https://sp3-ustka.pl/images/bezpie- czenstwo.pdf (03.05.2020).
Czesławiak A., Agresja elektroniczna i cyberbullying wśród dzieci i młodzieży a działa- nia szkoły, Szkoła Podstawowa w Sokołowie Podlaskim, s. 229 https://bon.edu.pl/ media/ book/pdf/Agresja%20_elektroniczna_i_cyberbullying-AC.pdf (02.05.2020).
Walendzik G., Zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w cyberprzestrzeni, https:// www.nik.gov.pl/plik/id,15249,vp,17730.pdf (03.05.2020).
Wrzesień A., Profilaktyka przemocy – przykłady działań z Polski i świata, https://dziec- kokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/726 (03.05.2020).
https://fdds.pl/nie-hejtuje-reaguje-nowa-kampania-fundacji-dajemy-dzieciom-sile-przeciwko-cyberprzemocy-i-mowie-nienawisci/ (03.05.2020).
https://kampaniespoleczne.pl/cyberprzemoc-nie-jest-ok/ (03.05.2020).
https://dziennikpolski24.pl/myslenice-kampania-przeciwko-hejtowi-i cyberprzemocy/ar/c1-14630195 (03.05.2020).
https://watchit.org.pl/cyberprzemoc/ (03.05.2020).
https://116111.pl/problemy/czym-jest-cyberprzemoc,aid,53 (02.05.2020).
http://www.ibe.edu.pl/pl/babel/11-media/aktualnosci-prasowe/381-przemoc-w
-polskiej-szkole-jak-naprawde-wyglada (02.05.2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).