Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do poznawania cyfrowego świata przez dzieci przedszkolne – z doświadczeń Miejskiego Przedszkola nr 8 Montessori w Jarosławiu
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.2024.05Słowa kluczowe:
przedszkole, kompetencje cyfrowe, programowanie, kodowanieAbstrakt
Nieustannie zmieniająca się rzeczywistość, era cyfryzacji, wpływ technologii, kierunki zmian cywilizacyjnych wymagają dostosowania edukacji do zmieniający się warunków. Obecnie w procesie edukacji najmłodszych bardzo często stosuje się nowoczesne technologie. Stąd tak ważne jest wychowanie dzieci do odpowiedniego posługiwania się cyfrowymi narzędziami. Istotnym zadaniem nauczycieli będzie więc nie tylko nauczenie posługiwania się nimi, ale także pokazanie dzieciom korzyści i zagrożeń wynikających z posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Jest to też poszerzenie wachlarza umiejętności dzieci, które będą miały znaczenie w przyszłości, czyli przygotowanie dzieci do życia w cyfrowym społeczeństwie.
Bibliografia
Gov.pl. (2022). Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości. https://www.gov.pl/web/ai/raport-z-badan-empirycznych-w-zakresiekompetencji-i-zawodow-przyszlosci (dostęp: 18.03.2023).
INSO. (2020). Kompetencje kluczowe w przedszkolu. https://akademia.inso.pl/kompetencje-kluczowe-w-przedszkolu%E2%80%8B/ (dostęp: 18.03.2023).
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. (2019). Dziecko przed ekranem. Nowe wytyczne WHO. https://uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/dziecko-przed-ekranem-nowe-wytyczne-who/ (dostęp: 18.03.2023).
Kwiatkowski, S. (red.) (2020). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D., Stańdo, J. (2017). Wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających proces uczenia się. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Skrzypek, D. (2017). Jak założyć pracownię robotyki dla dzieci. https://www.robocamp.pl/pl/blog/jak-zalozyc-pracownie-robotyki/ (dostęp: 18.03.2023).
Spławska-Murmyło, M., Wawryszuk, M. (2017). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w komunikacji międzyludzkiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Stańdo, J., Spławska-Murmyło, M. (2017). Aktywna realizacja zagadnień z zakresu robotyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wrońska, A., Lew-Starowicz, R., Rywczyńska, A. (2020). Edukacja – relacja –zabawa. Wielopłaszczyznowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Molter

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.