Adaptacja i integracja dzieci z Ukrainy w Miejskim Przedszkolu nr 8 Montessori w Jarosławiu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.190

Słowa kluczowe:

przedszkole, uchodźcy, wsparcie, edukacja, integracja

Abstrakt

Wojna w Ukrainie bardzo silnie dotknęła dzieci ukraińskie, które przybyły do Polski. Polskie przedszkola przyjęły wiele dzieci z Ukrainy. W związku z tym przed nauczycielami postawiono nowe, bardzo trudne zadania związane z edukacją dzieci z doświadczeniem migracyjnym, różnicami komunikacyjnymi, ale przede wszystkim z emocjami, przeżyciami i kondycją psychiczną ukraińskich dzieci i ich rodziców. Wyzwania dotyczyły sfery edukacji, głównie w odniesieniu do adaptacji, integracji, pomocy psychologiczno‐pedagogicznej, a także pomocy socjalnej. Każde dziecko mogło liczyć na odpowiednią, zindywidualizowaną pomoc w bezpiecznym i przyjaznym otoczeniu.

Bibliografia

Andrzejewska, J., Wierucka, J. (2009). Razem w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Guz, S. (1994). Metoda Marii Montessori. Historia i współczesność. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

https://akademia.inso.pl/wielokulturowosc-w-przedszkolu/ (dostęp: 18.03.2023).

https://fio.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=105&Itemid=102 (dostęp: 18.03.2023).

https://migracje.ceo.org.pl/materialy-merytoryczne/o-sytuacji-dzieci-cudzoziemskich-w-polskim-systemie (dostęp: 18.03.2023).

Miksza, M. (red.) (2014). Edukacja w systemie Marii Montessori-wychowaniem do wartości. Wydawnictwo Palatum.

Miksza, M. (red.) (2016). Wychowanie dla pokoju w pedagogice Marii Montessori. Wydawnictwo Palatum.

Poussin, Ch. (2017). Metoda Montessori, naucz mnie robić to samodzielnie. Wydawnictwo RM.

Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 583).

Sowa-Behtane, E. (2018). Wielokulturowe przedszkole/wielokulturowa szkoła jako idealna przestrzeń dla edukacji międzykulturowej (na przykładzie przedszkoli i szkół krakowskich). https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Ewa-SOWA-BEHTANE1.pdf (dostęp: 17.03.2023).

Steenberg, U. (2003). Pedagogika Marii Montessori w Przedszkolu. Wydawnictwo Jedność.

Surma, B. (red.) (2009). Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Wydawnictwo Palatum.

Pobrania

Opublikowane

29.12.2023

Jak cytować

Molter, A. (2023). Adaptacja i integracja dzieci z Ukrainy w Miejskim Przedszkolu nr 8 Montessori w Jarosławiu. Edukacja • Terapia • Opieka, 5, 114–121. https://doi.org/10.52934/eto.190