Creating a safe space for preschool children to explore the digital world – from the experience of the Municipal Montessori Kindergarten No. 8 in Jarosław
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.2024.05Keywords:
kindergarten, digital competence, programming, codingAbstract
The ever-changing reality, the era of digitization, the impact of technology, the directions of civilization change require the adaptation of education to changing conditions. Nowadays, modern technologies are very often used in the process of educating the youngest. Hence the importance of educating children to use digital tools appropriately. Thus, an important task for teachers will be not only to teach how to use them, but also to show children the benefits and risks of using modern technologies. It is also to broaden the range of children’s skills that will be important in the future, that is, to prepare children for life in a digital society.
References
Gov.pl. (2022). Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości. https://www.gov.pl/web/ai/raport-z-badan-empirycznych-w-zakresiekompetencji-i-zawodow-przyszlosci (dostęp: 18.03.2023).
INSO. (2020). Kompetencje kluczowe w przedszkolu. https://akademia.inso.pl/kompetencje-kluczowe-w-przedszkolu%E2%80%8B/ (dostęp: 18.03.2023).
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. (2019). Dziecko przed ekranem. Nowe wytyczne WHO. https://uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/dziecko-przed-ekranem-nowe-wytyczne-who/ (dostęp: 18.03.2023).
Kwiatkowski, S. (red.) (2020). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D., Stańdo, J. (2017). Wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających proces uczenia się. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Skrzypek, D. (2017). Jak założyć pracownię robotyki dla dzieci. https://www.robocamp.pl/pl/blog/jak-zalozyc-pracownie-robotyki/ (dostęp: 18.03.2023).
Spławska-Murmyło, M., Wawryszuk, M. (2017). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w komunikacji międzyludzkiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Stańdo, J., Spławska-Murmyło, M. (2017). Aktywna realizacja zagadnień z zakresu robotyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wrońska, A., Lew-Starowicz, R., Rywczyńska, A. (2020). Edukacja – relacja –zabawa. Wielopłaszczyznowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Agnieszka Molter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).