Creating a safe space for preschool children to explore the digital world – from the experience of the Municipal Montessori Kindergarten No. 8 in Jarosław

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.05

Keywords:

kindergarten, digital competence, programming, coding

Abstract

The ever-changing reality, the era of digitization, the impact of technology, the directions of civilization change require the adaptation of education to changing conditions. Nowadays, modern technologies are very often used in the process of educating the youngest. Hence the importance of educating children to use digital tools appropriately. Thus, an important task for teachers will be not only to teach how to use them, but also to show children the benefits and risks of using modern technologies. It is also to broaden the range of children’s skills that will be important in the future, that is, to prepare children for life in a digital society.

References

Gov.pl. (2022). Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości. https://www.gov.pl/web/ai/raport-z-badan-empirycznych-w-zakresiekompetencji-i-zawodow-przyszlosci (dostęp: 18.03.2023).

INSO. (2020). Kompetencje kluczowe w przedszkolu. https://akademia.inso.pl/kompetencje-kluczowe-w-przedszkolu%E2%80%8B/ (dostęp: 18.03.2023).

Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. (2019). Dziecko przed ekranem. Nowe wytyczne WHO. https://uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/dziecko-przed-ekranem-nowe-wytyczne-who/ (dostęp: 18.03.2023).

Kwiatkowski, S. (red.) (2020). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D., Stańdo, J. (2017). Wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających proces uczenia się. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Skrzypek, D. (2017). Jak założyć pracownię robotyki dla dzieci. https://www.robocamp.pl/pl/blog/jak-zalozyc-pracownie-robotyki/ (dostęp: 18.03.2023).

Spławska-Murmyło, M., Wawryszuk, M. (2017). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w komunikacji międzyludzkiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Stańdo, J., Spławska-Murmyło, M. (2017). Aktywna realizacja zagadnień z zakresu robotyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Wrońska, A., Lew-Starowicz, R., Rywczyńska, A. (2020). Edukacja – relacja –zabawa. Wielopłaszczyznowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Published

2024-12-31

How to Cite

Molter, A. (2024). Creating a safe space for preschool children to explore the digital world – from the experience of the Municipal Montessori Kindergarten No. 8 in Jarosław. Education • Therapy • Care, 6, 74–82. https://doi.org/10.52934/eto.2024.05