Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie potencjału rozwojowego dziecka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.18

Słowa kluczowe:

pomoc psychologiczno-pedagogiczna, szkoła, dyrektor, nauczyciel, dziecko, uczeń, diagnoza, potrzeby, potencjał, rozwój

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę zagadnień dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej. Przedstawiono w nim podstawowe założenia rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia, zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole ogólnodostępnej, rolę dyrektora oraz wychowawcy i nauczycieli w tym zakresie, a także formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Istotę działań pomocowych stanowi właściwa i wieloaspektowa diagnoza dziecka, rozpoznanie jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych warunkujących jego funkcjonowanie, a także zaspokajanie potrzeb dziecka.

Bibliografia

Czuba B., Inglot-Kulas J., Król K., 2019, Psychospołeczne strategie wspierające zdolności ucznia we współczesnej edukacji [w:] „Edukacja, Terapia, Opieka. Edukacyjne wy- zwania w teorii i praktyce pedagogicznej”, tom 1, 2018/2019.

Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psy- chologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji prze- biegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej doku- mentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ra- mowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 703).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie po- mocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za- sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicz- nych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647).

Stańdo J., Splawska-Murmyło M., 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ORE, Warszawa.

Szczurkowska J., 2013, Promowanie rozwoju wybranych kompetencji społecznych uczniów [w:] Szczurkowska J., Mazur A. (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psycho- loga w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

https://www.ore.edu.pl/wp.content/uploads/attachments/Organizacja_pomocy_ psychologiczno-pedagogicznej_plakat.pdf (dostęp: 27.10.2019).

Pobrania

Opublikowane

31.12.2020

Jak cytować

Inglot-Kulas, J. (2020). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie potencjału rozwojowego dziecka. Edukacja • Terapia • Opieka, 2, 143–155. https://doi.org/10.52934/eto.18