Psychological and pedagogical help as support for a child’s developmental potential
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.18Keywords:
psychological and pedagogical help, school, principal, teacher, student, child, diagnosis, needs, potential, developmentAbstract
The article deals with the issues related to the organization of psychological and pedagogical assistance in an educational institution. It presents the basic assumptions of the regulation on psychological and pedagogical help for students, the principles of it organizing in a public school, the role of a headmaster, an educator and a teacher in this area, as well as forms of psychological and pedagogical support. The essence of that assistance consists of the appropriate and multi-faceted diagnosis of a child, recognition of its individual developmental and educational needs, understanding child’s psychophysical possibilities and environmental factors conditioning its functioning, as well as satisfying the child’s needs.
References
Czuba B., Inglot-Kulas J., Król K., 2019, Psychospołeczne strategie wspierające zdolności ucznia we współczesnej edukacji [w:] „Edukacja, Terapia, Opieka. Edukacyjne wy- zwania w teorii i praktyce pedagogicznej”, tom 1, 2018/2019.
Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psy- chologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji prze- biegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej doku- mentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ra- mowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 703).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie po- mocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za- sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicz- nych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647).
Stańdo J., Splawska-Murmyło M., 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ORE, Warszawa.
Szczurkowska J., 2013, Promowanie rozwoju wybranych kompetencji społecznych uczniów [w:] Szczurkowska J., Mazur A. (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psycho- loga w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
https://www.ore.edu.pl/wp.content/uploads/attachments/Organizacja_pomocy_ psychologiczno-pedagogicznej_plakat.pdf (dostęp: 27.10.2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).