Psychological and pedagogical help as support for a child’s developmental potential

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.18

Keywords:

psychological and pedagogical help, school, principal, teacher, student, child, diagnosis, needs, potential, development

Abstract

The article deals with the issues related to the organization of psychological and pedagogical assistance in an educational institution. It presents the basic assumptions of the regulation on psychological and pedagogical help for students, the principles of it organizing in a public school, the role of a headmaster, an educator and a teacher in this area, as well as forms of psychological and pedagogical support. The essence of that assistance consists of the appropriate and multi-faceted diagnosis of a child, recognition of its individual developmental and educational needs, understanding child’s psychophysical possibilities and environmental factors conditioning its functioning, as well as satisfying the child’s needs.

References

Czuba B., Inglot-Kulas J., Król K., 2019, Psychospołeczne strategie wspierające zdolności ucznia we współczesnej edukacji [w:] „Edukacja, Terapia, Opieka. Edukacyjne wy- zwania w teorii i praktyce pedagogicznej”, tom 1, 2018/2019.

Mucha K., 2018, Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psy- chologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji prze- biegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej doku- mentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ra- mowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 703).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie po- mocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za- sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicz- nych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647).

Stańdo J., Splawska-Murmyło M., 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ORE, Warszawa.

Szczurkowska J., 2013, Promowanie rozwoju wybranych kompetencji społecznych uczniów [w:] Szczurkowska J., Mazur A. (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psycho- loga w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

https://www.ore.edu.pl/wp.content/uploads/attachments/Organizacja_pomocy_ psychologiczno-pedagogicznej_plakat.pdf (dostęp: 27.10.2019).

Published

2020-12-31

How to Cite

Inglot-Kulas, J. (2020). Psychological and pedagogical help as support for a child’s developmental potential. Education • Therapy • Care, 2, 143–155. https://doi.org/10.52934/eto.18