Am I aggressive or firm? On communication of aggression and hate speech in contemporary social reality
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.4Keywords:
hate, violence, aggression, hate speech, crime, language, communicationAbstract
The article addresses the problem of verbal aggression and the phenomenon of hate speech in contemporary social reality. It aims at defining these phenomena, depicting their examples and mapping the boundaries between freedom of speech and hate speech. The constitutive features of the language of aggression are examined within two categories: how people say something and why people say it in that way.
References
Ash T.G., 2018, Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, ZNAK.
Brady W.J., Wills J.A., Jost J.T., Tucker J.A., Van Bavel J.J., Emotion shapes the diffusion of moralized content in social networks, https://www.pnas.org/content/114/28/7313 (dostęp: 10.11.2019).
Bartuś A. (red.), 2013, Słowa w służbie nienawiści, Fundacja MDSM, Oświęcim.
Bębas S., 2013, Patologie społeczne w sieci, AKAPIT, Toruń.
Bilewicz M., Marchlewska M., Soral M., Winiewski W., 2014, Mowa nienawiści – Raport z badań sondażowych, Warszawa.
Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Elipsa, Warszawa.
Cortese A.J., 2006, Opposing hate speech, Westport.
Duda M., 2016, Przestępstwa z nienawiści, WUW-M, Olsztyn.
Jakubowska-Branicka I., 2013, O dogmatycznych narracjach: studium nienawiści, TRIO, Warszawa.
Kawęcka A.M., 2014, Językowe aspekty agresji, WSZMiJO, Katowice.
Kościółek J., Bulandra A., 2016, Przeciwdziałanie mowie nienawiści: podręcznik dla środowiska politycznego, Fundacja kulturalni pl, Kraków.
Krahe B., 2005, Agresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Liberska H., 2016, Psychologia agresji: wybrane problemy, PWN, Warszawa.
Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego, PWN, Warszawa.
Naruszewicz-Duchlińska A., 2015, Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia.
Omyła-Rudzka M., Przemoc i konflikty w domu, Komunikat z badań CBOS, Nr 48/2019, s. 4–12.
Ostafiński W., 2017, Komu potrzebne dobre maniery? Savoir-vivre w rzeczywistości szkolnej i akademickiej [w:] Domagała-Kręcioch A., Majerek B. (red.), Kategorie (nie)obecne w edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 81–94.
Pasquale F., 2017, Życie w szkolnej klasie, Jedność, Kielce.
Pietrzak H., 2000, Agresja, konflikt, społeczeństwo, WSS-G, Tyczyn.
Skorny Z., 1968, Psychologiczna analiza agresywnego zachowywania się, PWN, Warszawa.
Stach R., 1989, Zachowania agresywne, Wydawnictwo PAN, Wrocław.
Suler J., 2004, The Online Disinhibition Effect, Cyberpsychology & Behavior, Volume 7, Number 3, s. 321–326.
Taras B., 2013, Agresja: studium semantyczno-pragmatyczne, WUR, Rzeszów.
Von Mises L., 2007, Ludzkie działanie, Instytut Misesa, Warszawa.
Wieruszewski R. (red.), 2010, Mowa nienawiści a wolność słowa: aspekty prawne i społeczne, Wolters Kluwer, Warszawa.
Walzer M., 2013, O tolerancji, Aletheia, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Witold Ostafiński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).