Selected forms of physiotherapy in the integration of refugee children from Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.192

Keywords:

physiotherapy, refugees, integration, physical activity, therapy

Abstract

The war on Ukrainian territory has forced some 7 million residents of that country to leave their homeland. A significant part of the refugees are women and children, who are now part of Polish society. In order to facilitate the process of social integration for Ukrainian citizens, it is possible to use selected forms of physiotherapy. The use of psychosocial and emotional effects that physical activity brings the exercising person into a state of relaxation, relaxation and is an effective method of reducing stress levels. Movement improves mood, facilitates social interaction, boosts self-confidence, reduces symptoms of depression and increases mental toughness. In addition, it is possible to diversify activities, modify them to the child’s needs and make them more attractive. Physiotherapy offers diverse forms of therapy, including movement games, choreotherapy, Snoezelen therapy, water therapy, massage, acupressure, yoga, breathing exercises and animal therapy. Taking care of proper education, as well as rest and relaxation time for refugee children, is important for the proper mental and physical development of the young person. For some children from Ukraine, Poland is a target country of asylum, where they have a chance to successfully adapt, integrate into society and build their future.

References

Banszky, N., Kardos, E., Rózsa, L., Gerevich, J. (2012). The psychiatric aspects of animal assisted therapy. Psychiatria Hungarica, 27, 180−190.

Barker, S. B., Dawson, K. S. (1998). The Effects of Animal-Assisted Therapy on Anxiety Ratings of Hospitalized Psychiatric Patients. Psychiatric Services, 49, 797−801.

Bauman, A. E., Sallis, J. F., Dzewaltowski, D. A., Owen, N. (2002). Toward a better understanding of the influence on physical activity. The role of determinants, correlates, casual variables, mediators, moderators, and confounders. American Journal of Preventive Medicine, 23(2(1), 5–14.

Berger, B., (1996). Psychological benefits of an active lifestyle: What we know and what we need to know. Quest, 48(3), 330–353.

Cebella, A., Łucka, I. (2007). Zespół stresu pourazowego – rozumienie i leczenie. Psychiatria, 4(3), 128–136.

Chrobot, A. (2015). Dostępność fizjoterapii oraz rekreacji w wodzie dla osób z niepełnosprawnością – refleksje po przeprowadzonym projekcie „Pływajmy razem”. repozytorium. uni.wroc.pl. https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/84861/edition/79848?language=pl

Cieśla, A., Pluta, M. (2018). Mruczący terapeuta: felinoterapia – co to takiego? W: M. Komorska, E. Miszczak (red.), Nowe formy wsparcia rozwoju osoby niepełnosprawnej (s. 46). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

Cirulli, F., Borgi, M., Berry, A., Francia, N., Alleva, E. (2011). Animal-assisted interventions as innovative tools for mental health. Annali dell’Istituto Superiore di Sanità, 47(4), 341−348.

Dębowska, M., Jarominek, N. (2022). Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w metodyce zuchowej – refleksje z pracy wychowawczej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(19), 123–135.

Długosz, P., Kryvachuk, L., Izdebska-Długosz, D. (2022). Uchodźcy wojenni z Ukrainy – życie w Polsce i plany na przyszłość. Wydawnictwo Academicon.

Giermaziak, W., Fryzowska-Chrobot, I. (2018). Animal-assisted therapies in treatment and rehabilitation of diseased and disabled. Medycyna Rodzinna 1a, 59–64. https:// www.czytelniamedyczna.pl/6291,terapie-z-udziaem-zwierzt-w-leczeniu-i-rehabilitacji-chorych-i-niepenosprawnych.html

Girczys-Połedniok, K., Pudlo, R., Szymlak, A., Pasierb, N. (2014). Zastosowanie terapii z udziałem zwierząt w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria, 11(3), 171–176.

Kulmatycki, L., Szczuka, E. (2007). Rola relaksacji w relacji fizjoterapeuta-pacjent. Kwartalnik Wrocławskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, 15(1), 75–84.

Kwieciński, S., Kędra, S. (2008). Gry i zabawy rekreacyjne w doskonaleniu elementów techniki w piłce siatkowej halowej. Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie, 2, 134–136.

Magiera, A., Klocek, C., Penar, W. (2018). Animaloterapia jako współczesne narzędzie poprawy zdrowia człowieka. Sztuka Leczenia, 2, 85–90.

Majda, A., Zalewska‐Puchała, J., Bodys‐Cupak, I. (2021). Nowatorskie metody terapeutyczne stosowane w pracy z seniorami jako forma wsparcia społecznego. W: A. Mirczak, K. Jagielska (red.), Edukacyjne, społeczne i medyczne konteksty w perspektywie zmian cywilizacyjnych (ss. 131–143). Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie 15. Wydawnictwo Scriptum.

Malec, Z. (2011). Zdolności motoryczne dziecka – przejawy i kontrola w edukacji wczesnoszkolnej. W: S. Juszczyk (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej (ss. 174–187). Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Moretti, F., De Ronchi, D., Bernabei, V. (2011). Pet therapy in elderly patients with mental illness. Psychogeriatrics, 11(2), 125−129.

Palejko, K. A., Pogorzała, A. M., Stryła, W. (2017). Medyczne aspekty masażu relaksacyjnego na podstawie doświadczeń własnych. W: A. M. Borowicz (red.), Innowacyjność i Tradycja w Fizjoterapii (ss. 157–169). Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii w Poznaniu.

Puszczałowska‐Lizis, E., Markowski, A., Markowska, M., Szymańska‐Smoleń, E. (2018). Możliwości zastosowania choreoterapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek w zdrowiu i chorobie – promocja zdrowia, pielęgnowanie i rehabilitacja, 413–422.

Rossetti, J., King, C. (2010). Use of animal-assisted therapy with psychiatric patients. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 48(11), 44−48.

Skalski, D. W., Kreft, P., Czarnecki, D., Vynogradskyi, B., Kowalski, D., Zarichanska, L., Kozachok, N. (2022). Aktywność fizyczna w środowisku wodnym. Реабілітаційні та фізкультурно-рекреаційні аспекти розвитку людини (Rehabilitation & recreation), 13, 140–146.

Trześniowski, R. (1995). Zabawy i gry ruchowe. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tüfekcioğlu, E., Konukman, F., Kaya, F., Arslan, D., Ozan, G., Erzeybek, M. S., Al-Sawi, E. A. (2021). The effects of aquatic Watsu Therapy on gross motor performance and quality of life for children with cerebral palsy. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 10(2), 25–30.

Urtnowska-Joppek, K., Gajc, A., Goździeniak, M. (2019). History of wellness, massage and reflexotherapy. Journal of Education, Health and Sport, 9(9), 430–442. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3408525

Walaszek, R., Szurmik, T., Marszałek, A., Walaszek, K., Burdacki, M. (2016). Medyczne, pedagogiczne, psychologiczne i społeczne oddziaływania hipoterapii. Medycyna Rodzinna, 19(2), 91–97.

Winnicka, D., Samardakiewicz, M. (2018). Terapia Snoezelen (Sala Doświadczania Świata) jako propozycja działań terapeutycznych dla dzieci chorych na nowotwory. Psychoonkologia, 22(4), 136–143.

Żok, A., Zapała, J., Baum, E. (2022). Ćwiczenia oparte o techniki jogi w leczeniu psychiatrycznym w Polsce w aspekcie historycznym. Psychiatria Polska, 56(6), 1405–1416.

Published

2023-12-29

How to Cite

Strój, E., Gajoch, A., Witkoś, J., & Błażejewski, G. (2023). Selected forms of physiotherapy in the integration of refugee children from Ukraine. Education • Therapy • Care, 5, 131–140. https://doi.org/10.52934/eto.192