Between multiculturalism and national needs. Dialogue of cultures as an educational problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.147

Keywords:

cultural identity, national identity, dialogue of cultures, cross-cultural education

Abstract

Towards the progressing process of globalisation, of disappearing border spatial and temporary, permeations of cultures extremely leading the opened and authentic intercultural dialogue is significant. Implementing the dialogue of cultures already on the level of the early education is justified, then it is combining with the forming of attitudes of the tolerance and the respect. Simultaneously it is important in order to develop the cultural identity and the national identity, with implication of what keeping feeling the own individualis. A presentation of the academic achievements associated with the cross-cultural education, as well as the current tendencies in the development of this area and appearing problems concerning the need of leaving to cultural borderlands is a purpose of the article.

References

Bauman, Z. (1996). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chrobak, S. (2006). Współczesne dylematy wychowania: ponowoczesna względność a niezmienność norm wychowawczych. Seminare. Poszukiwania naukowe, 23, 335–345.

Clifford, J. (2002). Kłopoty z kulturą. Wydawnictwo KR.

Garbuzik, P. (2013). Wartość dialogu w edukacji międzykulturowej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 2, 39–46.

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jarymowicz, M. (2008). W poszukiwaniu ukrytej tożsamości. Charaktery, 4, 18–21.

Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konieczka-Śliwińska, D. (2004). „Ja i inni”. Rozważania wokół komunikacji międzykulturowej na przykładzie szkolnych podręczników historii. W: B. Burda, B. Halczak (red.), Wielokulturowość w nauczaniu historii (ss. 297–307). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kwaśniewski, K. (1992). Socjologia mniejszości i definicja mniejszości narodowej. Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 1(1), 9–61.

Mach, E. (2001). Polska szkoła a wyzwania międzykulturowości. Edukacja,2, 87–96.

Mamzer, H. (2003). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pucek, Z. (2005). Tożsamość w wielokulturowej przestrzeni. Euro-limes, 1(5).

Sobecki, M. (1997). Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.

Szymański, M. S. (1995). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec, czyli modernizm i postmodernizm. W: J. Nikitorowicz (red.), Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów (ss. 89–110). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Published

2021-10-29

How to Cite

Ostafiński, W. (2021). Between multiculturalism and national needs. Dialogue of cultures as an educational problem. Education • Therapy • Care, 3, 238–248. https://doi.org/10.52934/eto.147