Between multiculturalism and national needs. Dialogue of cultures as an educational problem
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.147Keywords:
cultural identity, national identity, dialogue of cultures, cross-cultural educationAbstract
Towards the progressing process of globalisation, of disappearing border spatial and temporary, permeations of cultures extremely leading the opened and authentic intercultural dialogue is significant. Implementing the dialogue of cultures already on the level of the early education is justified, then it is combining with the forming of attitudes of the tolerance and the respect. Simultaneously it is important in order to develop the cultural identity and the national identity, with implication of what keeping feeling the own individualis. A presentation of the academic achievements associated with the cross-cultural education, as well as the current tendencies in the development of this area and appearing problems concerning the need of leaving to cultural borderlands is a purpose of the article.
References
Bauman, Z. (1996). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chrobak, S. (2006). Współczesne dylematy wychowania: ponowoczesna względność a niezmienność norm wychowawczych. Seminare. Poszukiwania naukowe, 23, 335–345.
Clifford, J. (2002). Kłopoty z kulturą. Wydawnictwo KR.
Garbuzik, P. (2013). Wartość dialogu w edukacji międzykulturowej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 2, 39–46.
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jarymowicz, M. (2008). W poszukiwaniu ukrytej tożsamości. Charaktery, 4, 18–21.
Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konieczka-Śliwińska, D. (2004). „Ja i inni”. Rozważania wokół komunikacji międzykulturowej na przykładzie szkolnych podręczników historii. W: B. Burda, B. Halczak (red.), Wielokulturowość w nauczaniu historii (ss. 297–307). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kwaśniewski, K. (1992). Socjologia mniejszości i definicja mniejszości narodowej. Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 1(1), 9–61.
Mach, E. (2001). Polska szkoła a wyzwania międzykulturowości. Edukacja,2, 87–96.
Mamzer, H. (2003). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pucek, Z. (2005). Tożsamość w wielokulturowej przestrzeni. Euro-limes, 1(5).
Sobecki, M. (1997). Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.
Szymański, M. S. (1995). Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec, czyli modernizm i postmodernizm. W: J. Nikitorowicz (red.), Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów (ss. 89–110). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).