Jestem agresywny czy stanowczy? O komunikowaniu agresji i mowie nienawiści we współczesnej rzeczywistości społecznej
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.4Słowa kluczowe:
nienawiść, przemoc, agresja, mowa nienawiści, przestępstwo, język, komunikacjaAbstrakt
Artykuł porusza problem agresji werbalnej i zjawiska mowy nienawiści we współczesnej rzeczywistości społecznej. Jest próbą określenia tych zjawisk, ukazania ich przykładów i wytyczenia granic między wolnością słowa a mową nienawiści. Konstytutywne cechy języka agresji rozpatrywane są w odniesieniu do dwóch kategorii: jak mówią i dlaczego ludzie tak mówią.
Bibliografia
Ash T.G., 2018, Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, ZNAK.
Brady W.J., Wills J.A., Jost J.T., Tucker J.A., Van Bavel J.J., Emotion shapes the diffusion of moralized content in social networks, https://www.pnas.org/content/114/28/7313 (dostęp: 10.11.2019).
Bartuś A. (red.), 2013, Słowa w służbie nienawiści, Fundacja MDSM, Oświęcim.
Bębas S., 2013, Patologie społeczne w sieci, AKAPIT, Toruń.
Bilewicz M., Marchlewska M., Soral M., Winiewski W., 2014, Mowa nienawiści – Raport z badań sondażowych, Warszawa.
Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Elipsa, Warszawa.
Cortese A.J., 2006, Opposing hate speech, Westport.
Duda M., 2016, Przestępstwa z nienawiści, WUW-M, Olsztyn.
Jakubowska-Branicka I., 2013, O dogmatycznych narracjach: studium nienawiści, TRIO, Warszawa.
Kawęcka A.M., 2014, Językowe aspekty agresji, WSZMiJO, Katowice.
Kościółek J., Bulandra A., 2016, Przeciwdziałanie mowie nienawiści: podręcznik dla środowiska politycznego, Fundacja kulturalni pl, Kraków.
Krahe B., 2005, Agresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Liberska H., 2016, Psychologia agresji: wybrane problemy, PWN, Warszawa.
Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego, PWN, Warszawa.
Naruszewicz-Duchlińska A., 2015, Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia.
Omyła-Rudzka M., Przemoc i konflikty w domu, Komunikat z badań CBOS, Nr 48/2019, s. 4–12.
Ostafiński W., 2017, Komu potrzebne dobre maniery? Savoir-vivre w rzeczywistości szkolnej i akademickiej [w:] Domagała-Kręcioch A., Majerek B. (red.), Kategorie (nie)obecne w edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 81–94.
Pasquale F., 2017, Życie w szkolnej klasie, Jedność, Kielce.
Pietrzak H., 2000, Agresja, konflikt, społeczeństwo, WSS-G, Tyczyn.
Skorny Z., 1968, Psychologiczna analiza agresywnego zachowywania się, PWN, Warszawa.
Stach R., 1989, Zachowania agresywne, Wydawnictwo PAN, Wrocław.
Suler J., 2004, The Online Disinhibition Effect, Cyberpsychology & Behavior, Volume 7, Number 3, s. 321–326.
Taras B., 2013, Agresja: studium semantyczno-pragmatyczne, WUR, Rzeszów.
Von Mises L., 2007, Ludzkie działanie, Instytut Misesa, Warszawa.
Wieruszewski R. (red.), 2010, Mowa nienawiści a wolność słowa: aspekty prawne i społeczne, Wolters Kluwer, Warszawa.
Walzer M., 2013, O tolerancji, Aletheia, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Witold Ostafiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.