Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do poznawania cyfrowego świata przez dzieci przedszkolne – z doświadczeń Miejskiego Przedszkola nr 8 Montessori w Jarosławiu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.05

Słowa kluczowe:

przedszkole, kompetencje cyfrowe, programowanie, kodowanie

Abstrakt

Nieustannie zmieniająca się rzeczywistość, era cyfryzacji, wpływ technologii, kierunki zmian cywilizacyjnych wymagają dostosowania edukacji do zmieniający się warunków. Obecnie w procesie edukacji najmłodszych bardzo często stosuje się nowoczesne technologie. Stąd tak ważne jest wychowanie dzieci do odpowiedniego posługiwania się cyfrowymi narzędziami. Istotnym zadaniem nauczycieli będzie więc nie tylko nauczenie posługiwania się nimi, ale także pokazanie dzieciom korzyści i zagrożeń wynikających z posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Jest to też poszerzenie wachlarza umiejętności dzieci, które będą miały znaczenie w przyszłości, czyli przygotowanie dzieci do życia w cyfrowym społeczeństwie.

Bibliografia

Gov.pl. (2022). Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości. https://www.gov.pl/web/ai/raport-z-badan-empirycznych-w-zakresiekompetencji-i-zawodow-przyszlosci (dostęp: 18.03.2023).

INSO. (2020). Kompetencje kluczowe w przedszkolu. https://akademia.inso.pl/kompetencje-kluczowe-w-przedszkolu%E2%80%8B/ (dostęp: 18.03.2023).

Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. (2019). Dziecko przed ekranem. Nowe wytyczne WHO. https://uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/dziecko-przed-ekranem-nowe-wytyczne-who/ (dostęp: 18.03.2023).

Kwiatkowski, S. (red.) (2020). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D., Stańdo, J. (2017). Wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających proces uczenia się. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Skrzypek, D. (2017). Jak założyć pracownię robotyki dla dzieci. https://www.robocamp.pl/pl/blog/jak-zalozyc-pracownie-robotyki/ (dostęp: 18.03.2023).

Spławska-Murmyło, M., Wawryszuk, M. (2017). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w komunikacji międzyludzkiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Stańdo, J., Spławska-Murmyło, M. (2017). Aktywna realizacja zagadnień z zakresu robotyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Wrońska, A., Lew-Starowicz, R., Rywczyńska, A. (2020). Edukacja – relacja –zabawa. Wielopłaszczyznowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2024

Jak cytować

Molter, A. (2024). Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do poznawania cyfrowego świata przez dzieci przedszkolne – z doświadczeń Miejskiego Przedszkola nr 8 Montessori w Jarosławiu. Edukacja • Terapia • Opieka, 6, 74–82. https://doi.org/10.52934/eto.2024.05