Środowisko lokalne jako źródło cennych wartości dla dzieci przedszkolnych – z doświadczeń Miejskiego Przedszkola nr 8 Montessori w Jarosławiu
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.165Słowa kluczowe:
przedszkole, współpraca, środowisko lokalne, nauczyciel, edukacjaAbstrakt
Współpraca placówek przedszkolnych ze środowiskiem lokalnym jest dziś stałym elementem pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Przedszkola odnajdują w środowisku lokalnym cenne wartości dla edukacji dzieci przedszkolnych w instytucjach, organizacjach i osobach, a także w rodzicach. W środowisku promowana jest także wartość wychowania przedszkolnego. Współpraca ze środowiskiem lokalnym przynosi wymierne korzyści w postaci wiedzy i umiejętności dzieci, zwłaszcza w odniesieniu do kompetencji społecznych i obywatelskich. Dobrze funkcjonująca placówka przedszkolna to taka, która we właściwy sposób działa na rzecz środowiska i pokazuje dzieciom w nim to, co najcenniejsze.
Bibliografia
Karwowska-Struczyk, M. (2012). Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Miksza, M. (2014). Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości. Wydawnictwo Palatum.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. poz. 356.
Reczek-Zymróz, Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz. U. z 2016 r. poz. 325.
Smak, E. (red.) (2006). Nauczyciel w edukacji Przedszkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Surma, B. (2009). Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Wydawnictwo Palatum.
Szczurek-Boruta, A., Chojnacka-Szynaszko, B., Gancarz, A. (2016). Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Waloszek, D. (2010). Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów i poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Winiarski, M. (2000). Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Instytut Badań Edukacyjnych.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.