Local environment as a source of valuable values for preschool children – from experience of Municipal Kindergarten No 8 Montessori in Jarosław
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.165Keywords:
preschool, collaboration, community, teacher, educationAbstract
Nowadays, cooperation of preschool institutions with the local environment is a permanent element of didactic, educational and caring work. Preschools find In local environment they find valuable values for education of preschool children in institutions, organizations and individuals, as well as in parents. The value of preschool education is also promoted in the community. Cooperation with the local environment bringstangible benefits in terms of children’sknowledge and skills, especially with regard to social and civic competencies. A well-functioning kinder gartenis one that acts appropriately for the environment and shows the children in it what is most valuable.
References
Karwowska-Struczyk, M. (2012). Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Miksza, M. (2014). Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości. Wydawnictwo Palatum.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. poz. 356.
Reczek-Zymróz, Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz. U. z 2016 r. poz. 325.
Smak, E. (red.) (2006). Nauczyciel w edukacji Przedszkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Surma, B. (2009). Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Wydawnictwo Palatum.
Szczurek-Boruta, A., Chojnacka-Szynaszko, B., Gancarz, A. (2016). Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Waloszek, D. (2010). Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów i poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Winiarski, M. (2000). Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Instytut Badań Edukacyjnych.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).