Violence and peer aggression – contexts and prevention
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.15Keywords:
aggression, violence, preventionAbstract
The functions of the educational institutions include providing care, safety, educational and preventive activities for children. For the proper realisation of those tasks essential are accurate diagnosis/study of the school environment in this peculiar area/sphere and precise prearranging of specific actions against particular threats and among the particular groups of children. In the process of preventive planning the important role plays recognition of children’s developmental differences, forms of aggression, and individual needs of particular class teams.
References
Craig W.M., Pepler D.J., 2003, Identifying and targeting risk for involvement in bullying and victimization, „Canadian Journal of Psychiatry”, vol. 48, nr 9.
Czemierowska-Koruba E., 2015, Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wie- dzieć, by skutecznie działać, ORE, Warszawa.
Due P. i in., 2005, Bullying and symptoms among school-aged children: international compa- trative cross sectional study in 28 countries, „European journal of Public Health”, 15(2).
Dworakowski M., 2000, Jak przeciwdziałać przemocy, „Problemy Opiekuńczo-Wycho- wawcze”, nr 3.
Farnicka M., 2018, Psychospołeczne uwarunkowania zachowań agresywnych we wcze- snej adolescencji, „Psychologia wychowawcza”, Warszawa, tom 56, nr 14/2018.
Garstka T., 2015, Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej, ORE, Warszawa.
http://s1.ore.iq.pl/oreglowna/phocadownload/pracownie/wychowania_i_profilak- tyki/mobbing%20i%20bullying%20w%20szkole_11.pdf, dostępny w Internecie (dostęp: 18.05.2020).
https://www.gov.pl/web/edukacja/przeciwdzialanie-agresji-i-przemocy.
Komendant-Brodowska A., 2014, Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, In- stytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Lipińska J., 2000, Przemoc i agresja w społeczności uczniów w okresie dorastania, „Nowa Szkoła”, nr 1.
Łoskot M., 2016, Nieme wołanie ofiary przemocy rówieśniczej, „Z� ycie szkoły”, 5/2016 (17) 778.
Miedzińska E., Lekcja wychowawcza Przemoc i agresja w szkolnych grupach rówieśni- czych. Sposoby zapobiegania i zwalczania przemocy, https://profesor.pl/ Przemoc-i-agresja-w-szkolnych-grupach-rowiesniczych-Sposoby-zapobiegania-i-zwalczania-przemocy, dostępny w Inrenecie [dostęp : 18.05.2020].
Naruszewicz A., 2019, Mobbing rówieśniczy, „Remedium”, nr 12(316). Olweus D., 2003, A profile of bullying at school, Educational Leadership.
Olweus D., 1998, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa.
Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobie- gania, ORE, Warszawa,
Pyżalski J., 2015, Bullying-tradycyjny mobbing [w:] Profilaktyka agresji i przemocy, ORE, Warszawa.
Pyżalski J., 2012, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowa- nia młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Pyżalski J., Roland E. (red.), 2011, Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet w Stavanger, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, Łódź-Stavanger.
Rigby K., 2010, Przemoc w szkole. Poradnik dla rodziców i pedagogów, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Slonje R., Smith P.K., 2008, Cyberbullying: Another main type of bullying?, „Scandina- vian Journal of Psychology”, nr 49.
Tucholska S., 2000, Przemoc w grupach rówieśniczych, „Problemy Opiekuńczo-Wycho- wawcze”, nr 5.
Stassen-Berger K.S., 2007, Update on bullying at school: Science forgotten, „Develop- mental Review”, nr. 27.
Urban B., 2005, Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Wy- dawnictwo UJ, Kraków.
Wilski K., Banasiak D., 2015, Bezpieczna i przyjazna szkoła [w:] Profilaktyka agresji i przemocy, ORE, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).