Relacje interpersonalne młodzieży licealnej w sieci i realnym świecie
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.65Słowa kluczowe:
rówieśnicy, komputer, Internet, uzależnienie, relacje interpersonalneAbstrakt
Przedmiotem badań prezentowanych w niniejszym artykule była odpowiedź na pytanie, jakie są „relacje interpersonalne młodzieży szkolnej w sieci i w świecie rzeczywistym”. Celem tej pracy było pokazanie, w jaki sposób Internet wpływa na relacje międzyludzkie młodzieży szkolnej, jeśli przyjaźnie online mogą zastąpić prawdziwych przyjaciół. W pierwszej części pracy, na podstawie literatury, przedstawiono aspekt komunikacji interpersonalnej wraz z objawami i konsekwencjami uzależnień internetowych. Poniżej opisano wykorzystanie komputera i Internetu oraz ich wpływ na młodzież. Kolejna część pracy wykazała analizę i interpretację badań na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród młodzieży szkolnej. Ostatnia część pracy dotyczyła streszczenia i wniosków związanych z problemem relacji międzyludzkich wśród młodzieży szkolnej w sieci i w świecie rzeczywistym.
Bibliografia
Barańska A., 2003, Komputer w teorii kształcenia wielostronnego. „Edukacja i dialog” nr 2.
Braun-Gałkowska M., 2003, Oddziaływanie Internetu na psychikę dzieci i młodzieży, „Edukacja medialna” nr 3.
Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Warszawa.
Cooley Ch., 1909, Social Organization, New York.
Dewey J., 1916, Demokracja i wychowanie, New York.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2006.
Dudek M., Dolinska E., The impact of advertisements on pre-school children [in:] „VISNYK OF THE LVIV UNIVERSITY – Series Sociology” Issue 12, 2018.
Geekowski F., Już 26 mln Polaków korzysta z globalnej sieci (dostęp: 18.03.2016). Dostępny w Internecie: http://www.geekweek.pl/aktualnosci/25828/
Giddens A., 2008, Socjologia, Warszawa.
Griffiths M., 2004, Gry i hazard: uzależnienia dzieci w okresie dorastania / przeł. Sawicka-Chrapkowicz A. [w:] Uzależnienie od mediów i nowoczesnych urządzeń technicznych, Gdańsk.
Król-Fijewska M., 1993, Stanowczo, łagodnie, bez lęku – czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa.
Maj A., Dudek M., Media Pedagogy As A Sub-Dyscypline Of Pedagogy, (in:) H. Rarot, M. Śniadkowski [ed.], Visual Thinking – Visual Culture – Visual Pedagogy. Politechnika Lubelska, Lublin 2014.
Matuszczyk M., Uzależnienie od Internetu. „Biuletyn Elektroniczny Psychiatrii Online” 2000 nr 9 (data dostępu 22.11.2000).
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, wydanie 2008.
Murat M., Dudek M., 2010, Media kreatorem metaprzestrzeni – pomiędzy być a mieć. W poszukiwaniu nowej tożsamości [w:] Łukasik-Turecka A. [red.], Reklama w społeczeństwie. Społeczeństwo w reklamie. Wydawnictwo Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie.
Nęcki Z., 2000, Komunikacja międzyludzka, Kraków.
Polska: wyniki badania World Internet Project za 2013 r. (dostęp: 07-12.11.2013). Dostępny w Internecie: www.marketing-news.pl
Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Warszawa 2003.
Rostkowska M., 1997, Komputer zagrożeniem dla młodzieży! „Komputer w szkole” nr 4.
Stankiewicz J., 1999, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław.
Szymańska J., 2002, Komputer jak narkotyk. „Remedium” nr 10.
Tabor S., 2003, Wpływ komputera na zdrowie ucznia. „Edukacja i dialog” nr 2.
Waglowski P., Dziecko a Internet. Szanse – zagrożenia (dostęp: 16.08.2005). Dostępny w Internecie: http://vagla.pl/skrypts/dziecko_a_internet.htm
Warchoł M., Internet – nowe uzależnienie?! (dostęp: 16.08.2017). Dostępny w Internecie: http://www.psp5.pionki.pl/tsecret/noweu/noweu.html
Wójcik S., 2012, Problem nadużywania Internetu [w:] Figurska O., Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.