Interpersonal relations of high school youth in the network and the real world
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.65Keywords:
peers, a computer, the Internet, addiction, interpersonal relationshipsAbstract
The Subject of the following thesis is “The interpersonal relationship of high-school youth on the Web and in the real world.” The aim of this work was to show in what way the Internet influences the interpersonal relationships of high-school youth and if online friendships can replace real friends. In the first part of the work, on the basis of literature, the aspect of interpersonal communication together with symptoms and consequences of Internet addictions were presented. What follows, the use of the computer and the Internet as well as their influence on youthwas described. Another part of the work showed the analysis and interpretation of the research based on a survey conducted among high-school youth. The last part of the thesis pertained tothe summary and conclusions connected with the problem of interpersonal relationships of high-school youth on the Web and in the real world.
References
Barańska A., 2003, Komputer w teorii kształcenia wielostronnego. „Edukacja i dialog” nr 2.
Braun-Gałkowska M., 2003, Oddziaływanie Internetu na psychikę dzieci i młodzieży, „Edukacja medialna” nr 3.
Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Warszawa.
Cooley Ch., 1909, Social Organization, New York.
Dewey J., 1916, Demokracja i wychowanie, New York.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2006.
Dudek M., Dolinska E., The impact of advertisements on pre-school children [in:] „VISNYK OF THE LVIV UNIVERSITY – Series Sociology” Issue 12, 2018.
Geekowski F., Już 26 mln Polaków korzysta z globalnej sieci (dostęp: 18.03.2016). Dostępny w Internecie: http://www.geekweek.pl/aktualnosci/25828/
Giddens A., 2008, Socjologia, Warszawa.
Griffiths M., 2004, Gry i hazard: uzależnienia dzieci w okresie dorastania / przeł. Sawicka-Chrapkowicz A. [w:] Uzależnienie od mediów i nowoczesnych urządzeń technicznych, Gdańsk.
Król-Fijewska M., 1993, Stanowczo, łagodnie, bez lęku – czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa.
Maj A., Dudek M., Media Pedagogy As A Sub-Dyscypline Of Pedagogy, (in:) H. Rarot, M. Śniadkowski [ed.], Visual Thinking – Visual Culture – Visual Pedagogy. Politechnika Lubelska, Lublin 2014.
Matuszczyk M., Uzależnienie od Internetu. „Biuletyn Elektroniczny Psychiatrii Online” 2000 nr 9 (data dostępu 22.11.2000).
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, wydanie 2008.
Murat M., Dudek M., 2010, Media kreatorem metaprzestrzeni – pomiędzy być a mieć. W poszukiwaniu nowej tożsamości [w:] Łukasik-Turecka A. [red.], Reklama w społeczeństwie. Społeczeństwo w reklamie. Wydawnictwo Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie.
Nęcki Z., 2000, Komunikacja międzyludzka, Kraków.
Polska: wyniki badania World Internet Project za 2013 r. (dostęp: 07-12.11.2013). Dostępny w Internecie: www.marketing-news.pl
Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Warszawa 2003.
Rostkowska M., 1997, Komputer zagrożeniem dla młodzieży! „Komputer w szkole” nr 4.
Stankiewicz J., 1999, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław.
Szymańska J., 2002, Komputer jak narkotyk. „Remedium” nr 10.
Tabor S., 2003, Wpływ komputera na zdrowie ucznia. „Edukacja i dialog” nr 2.
Waglowski P., Dziecko a Internet. Szanse – zagrożenia (dostęp: 16.08.2005). Dostępny w Internecie: http://vagla.pl/skrypts/dziecko_a_internet.htm
Warchoł M., Internet – nowe uzależnienie?! (dostęp: 16.08.2017). Dostępny w Internecie: http://www.psp5.pionki.pl/tsecret/noweu/noweu.html
Wójcik S., 2012, Problem nadużywania Internetu [w:] Figurska O., Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).