Models of education for SEN pupils in selected European countries in terms of inclusion of Ukrainian refugees in different education systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.04

Keywords:

special educational needs, models of education, students from Ukraine, inclusion, integration

Abstract

This article is a presentation of models of education for students with special educational needs in Poland and selected European countries. It is a particularly relevant issue in the context of the need to extend education to children who have arrived in Poland from Ukraine after 24 February 2022. The problem is not only the adaptation of Ukrainian pupils to institutions, but also the need to provide them with full support. It is known that Ukrainians have migrated not only to Poland. In this context, the diverse understanding of the concept of ‘special educational needs’ in selected countries is presented. The organization of the education of SEN pupils in the different educational models is presented with concrete examples. Particular attention is also paid to what solutions have been implemented in Poland in response to the huge influx of Ukrainian students into educational institutions.

References

Ciupińska, B. (2022). Uczniowie uchodźcy wojenni z Ukrainy w polskim systemie edukacji w percepcji nauczycieli. HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 1(25), 158– 159. https://www.doi.org/10.5604/01.3001.0016.0789

Eurydice. (2023). Systemy edukacji w Europie – Dania. https://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/dania-2023 (dostęp: 17.08.2023).

Eurydice. (2023). Systemy edukacji w Europie – Grecja. https://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/grecja-2023 (dostęp: 17.08.2023).

Eurydice. (2023). Systemy edukacji w Europie – Szwecja. https://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/szwecja-2023 (dostęp: 17.08.2023).

Eurydice. (2023). Systemy edukacji w Europie – Włochy. https://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/wlochy-2023 (dostęp: 17.08.2023).

Inclusion International. (2022). Inclusive education. https://inclusion--international-org.translate.goog/key-issue/inclusive-education/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_ tr_hl=pl&_x_tr_pto=rq (dostęp: 15.08.2023).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483.

Kurzyna-Chmiel, D. (2022). Wyzwania i problemy w zakresie kształcenia Ukraińców przybyłych do Polski po 24 lutego 2022 r. Studia Prawnoustrojowe, 57, 360. https://doi.org/10.31648/sp.8034

Kusztal, J. (2012). Formy wsparcia i pomocy edukacyjno-wychowawczej dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Niemczech. Chowanna, 1(38), 247–255.

Łaska, B. (2019). Prawo oświatowe a edukacja włączająca. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Marciniak-Paprocka, K. (2016). Uczeń niepełnosprawny we Włoszech. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, 16(9), 119–129.

Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, K. (2019). Różnorodność i inkluzja w edukacji – wybrane aspekty wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 281). Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Przybyszewska, D. (2016). Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core bitstreams/19d758f3-7e3b-4abc-965e-24321c63ecb0/content (dostęp: 15.02.2023).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, (Dz. U. z 2022 r., poz. 645).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).

Szumski, G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zacharuk, T. (2008). Kształcenie integracyjne w Niemczech. Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy, 8(1), 183–186.

Zawiślak, A. (2007). Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej. W: Z. Gajdzica (red.), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne (s. 79–93). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Published

2024-12-31

How to Cite

Kuźniar, K. (2024). Models of education for SEN pupils in selected European countries in terms of inclusion of Ukrainian refugees in different education systems. Education • Therapy • Care, 6, 59–73. https://doi.org/10.52934/eto.2024.04