Adaptation and integration of children from Ukraine in the Municipal Kindergarten No. 8 Montessori in Jarosław

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.190

Keywords:

kindergarten, refugees, support, education, integration

Abstract

The war in Ukraine has greatly affected Ukrainian children who have come to Poland. Polish kindergartens took in many children from Ukraine. As a result, teachers faced new and very difficult tasks related to the education of children with migratory experience, communication differences, but most importantly, the emotions, experiences and psychological condition of Ukrainian children and their parents. The challenges were in the sphere of education, mainly with regard to adaptation, integration, psychological and pedagogical assistance, as well as social assistance. Each child could count on adequate, individualized assistance in a safe and friendly environment.

References

Andrzejewska, J., Wierucka, J. (2009). Razem w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Guz, S. (1994). Metoda Marii Montessori. Historia i współczesność. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

https://akademia.inso.pl/wielokulturowosc-w-przedszkolu/ (dostęp: 18.03.2023).

https://fio.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=105&Itemid=102 (dostęp: 18.03.2023).

https://migracje.ceo.org.pl/materialy-merytoryczne/o-sytuacji-dzieci-cudzoziemskich-w-polskim-systemie (dostęp: 18.03.2023).

Miksza, M. (red.) (2014). Edukacja w systemie Marii Montessori-wychowaniem do wartości. Wydawnictwo Palatum.

Miksza, M. (red.) (2016). Wychowanie dla pokoju w pedagogice Marii Montessori. Wydawnictwo Palatum.

Poussin, Ch. (2017). Metoda Montessori, naucz mnie robić to samodzielnie. Wydawnictwo RM.

Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 583).

Sowa-Behtane, E. (2018). Wielokulturowe przedszkole/wielokulturowa szkoła jako idealna przestrzeń dla edukacji międzykulturowej (na przykładzie przedszkoli i szkół krakowskich). https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Ewa-SOWA-BEHTANE1.pdf (dostęp: 17.03.2023).

Steenberg, U. (2003). Pedagogika Marii Montessori w Przedszkolu. Wydawnictwo Jedność.

Surma, B. (red.) (2009). Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Wydawnictwo Palatum.

Published

2023-12-29

How to Cite

Molter, A. (2023). Adaptation and integration of children from Ukraine in the Municipal Kindergarten No. 8 Montessori in Jarosław. Education • Therapy • Care, 5, 114–121. https://doi.org/10.52934/eto.190