Adaptation and integration of children from Ukraine in the Municipal Kindergarten No. 8 Montessori in Jarosław
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.190Keywords:
kindergarten, refugees, support, education, integrationAbstract
The war in Ukraine has greatly affected Ukrainian children who have come to Poland. Polish kindergartens took in many children from Ukraine. As a result, teachers faced new and very difficult tasks related to the education of children with migratory experience, communication differences, but most importantly, the emotions, experiences and psychological condition of Ukrainian children and their parents. The challenges were in the sphere of education, mainly with regard to adaptation, integration, psychological and pedagogical assistance, as well as social assistance. Each child could count on adequate, individualized assistance in a safe and friendly environment.
References
Andrzejewska, J., Wierucka, J. (2009). Razem w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Guz, S. (1994). Metoda Marii Montessori. Historia i współczesność. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
https://akademia.inso.pl/wielokulturowosc-w-przedszkolu/ (dostęp: 18.03.2023).
https://fio.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=105&Itemid=102 (dostęp: 18.03.2023).
https://migracje.ceo.org.pl/materialy-merytoryczne/o-sytuacji-dzieci-cudzoziemskich-w-polskim-systemie (dostęp: 18.03.2023).
Miksza, M. (red.) (2014). Edukacja w systemie Marii Montessori-wychowaniem do wartości. Wydawnictwo Palatum.
Miksza, M. (red.) (2016). Wychowanie dla pokoju w pedagogice Marii Montessori. Wydawnictwo Palatum.
Poussin, Ch. (2017). Metoda Montessori, naucz mnie robić to samodzielnie. Wydawnictwo RM.
Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 583).
Sowa-Behtane, E. (2018). Wielokulturowe przedszkole/wielokulturowa szkoła jako idealna przestrzeń dla edukacji międzykulturowej (na przykładzie przedszkoli i szkół krakowskich). https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Ewa-SOWA-BEHTANE1.pdf (dostęp: 17.03.2023).
Steenberg, U. (2003). Pedagogika Marii Montessori w Przedszkolu. Wydawnictwo Jedność.
Surma, B. (red.) (2009). Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Wydawnictwo Palatum.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).