Teachers’ competences in the perspective of generational changes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.146

Keywords:

competences, teacher, generation, change

Abstract

The dispute over the essence of teaching competences has been going on for many years. Every dozen or so years, a new generation of students with different possibilities, needs and ideas about the world around them go to schools. Increasingly faster changes in social life, scientific and technical progress make the school constantly have to take up new challenges. Universities are not able to equip graduates of teaching faculties with professional competences sufficient for several dozen years. It is therefore important that they properly prepare them for lifelong learning, for continuous improvement, supplementing and developing new competences in accordance with the correctly diagnosed social and personal needs of students from subsequent generations.

References

Carr, W., & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. Falmer Press.

Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Kompetencje nauczyciela w kontekście założeń pedagogiki emancypacyjnej. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Filia w Białymstoku.

Czerepaniak-Walczak, M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Wydawnictwo Edytor.

Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Ferenz, K., Kozioł, E. (red.) (2002). Kompetencje nauczyciela wychowawcy. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Wydawnictwo ZYSK I S-KA.

Inny słownik języka polskiego. (2000). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kopaliński, W. (1983). Słownik wyrazów obcych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Masterpasqua, F. (1990). Paradygmat kompetencyjny w praktyce psychologicznej. Nowiny Psychologiczne, 1–2, 3–16.

Mika, S. (1998). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Morreale, S. P., Spitzberg, B. H., Barge J. K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowa encyklopedia powszechna. (1995). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nowacki, T. (1999). Zawodoznawstwo. Instytut Technologii Eksploatacji.

Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Phillips, D. C., Soltis, J. F. (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Reykowski, J. (1973). Postawy a osobowość. W: S. Nowak (red.), Teorie postaw (ss. 89–121). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Rokeach, M. (1968). Beliefs, attitudes and values. Jossey-Bass.

Słownik współczesnego języka polskiego. (2000). Wydawnictwo Wilga.

Stech, K. (2002). Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem. W: K. Ferenz, E. Kozioł (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy (s. 13). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Strykowski, W., Strykowska, J., Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wydawnictwo eMPI2.

Zioło, I. (2005). Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej. Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk.

Published

2021-10-29

How to Cite

Ruszaj, Z., & Błażejewski, W. (2021). Teachers’ competences in the perspective of generational changes. Education • Therapy • Care, 3, 227–237. https://doi.org/10.52934/eto.146