Teachers’ competences in the perspective of generational changes
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.146Keywords:
competences, teacher, generation, changeAbstract
The dispute over the essence of teaching competences has been going on for many years. Every dozen or so years, a new generation of students with different possibilities, needs and ideas about the world around them go to schools. Increasingly faster changes in social life, scientific and technical progress make the school constantly have to take up new challenges. Universities are not able to equip graduates of teaching faculties with professional competences sufficient for several dozen years. It is therefore important that they properly prepare them for lifelong learning, for continuous improvement, supplementing and developing new competences in accordance with the correctly diagnosed social and personal needs of students from subsequent generations.
References
Carr, W., & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. Falmer Press.
Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Kompetencje nauczyciela w kontekście założeń pedagogiki emancypacyjnej. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Filia w Białymstoku.
Czerepaniak-Walczak, M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Wydawnictwo Edytor.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Ferenz, K., Kozioł, E. (red.) (2002). Kompetencje nauczyciela wychowawcy. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Wydawnictwo ZYSK I S-KA.
Inny słownik języka polskiego. (2000). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kopaliński, W. (1983). Słownik wyrazów obcych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Masterpasqua, F. (1990). Paradygmat kompetencyjny w praktyce psychologicznej. Nowiny Psychologiczne, 1–2, 3–16.
Mika, S. (1998). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Morreale, S. P., Spitzberg, B. H., Barge J. K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowa encyklopedia powszechna. (1995). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nowacki, T. (1999). Zawodoznawstwo. Instytut Technologii Eksploatacji.
Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Phillips, D. C., Soltis, J. F. (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Reykowski, J. (1973). Postawy a osobowość. W: S. Nowak (red.), Teorie postaw (ss. 89–121). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rokeach, M. (1968). Beliefs, attitudes and values. Jossey-Bass.
Słownik współczesnego języka polskiego. (2000). Wydawnictwo Wilga.
Stech, K. (2002). Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem. W: K. Ferenz, E. Kozioł (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy (s. 13). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Strykowski, W., Strykowska, J., Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wydawnictwo eMPI2.
Zioło, I. (2005). Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej. Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).