The programme of preventive and revalidation actions for children with mild mental retardation
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.68Keywords:
prevention, revalidation, mental retardationAbstract
This publication presents excerpts from preventive and revalidation programme aimed at children with mild mental retardation. Basing on the subject literature, such notions as prevention, revalidation and retardation were explained. The main part of the article presents scenarios of preventive and revalidation actions embedded in five development areas, which are: mental, physical, psychic, emotional and social. Aims, tasks, methods and forms were presented. The way of organizing and evaluating actions described above was shown. The need of individual approach to students with mental retardation was suggested, as well as the need of making teachers and educators aware of special educational needs of such children. The final part of this publication presents conclusions significant for pedagogical practice.
References
Bożyszkowska H., 1993, Upośledzenie – rewalidacja dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Dudek M., 2015, Dzieci z zespołem ADHD w środowisku rodzinnym. Studium empiryczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Dudek M., 2008, Pomoc dziecku w praktyce poradnianej [w:] Guz S., Andrzejewska J. (red.), Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, UMCS, Lublin, s. 115–124.
Dudek M., 2009, Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych [w:] Dycht M., Marszałek L., (red.), Inkluzja i ekskluzja społeczna osób z niepełnosprawnością. Współczesne konteksty i kontrowersje pedagogiki wspierającej, Wydawnictwo Selezjańskie, Warszawa, s. 133–145.
Encyklopedia popularna PWN, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 1998.
Gałkowski T., 1993, Rewalidacja dzieci we wczesnym wieku [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Kirejczyk K., 1978, Oligofrenopedagogika, WSPS, Warszawa.
Kopaliński W., 1983, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Kostrzewski J., 1978, Diagnostyka upośledzenia umysłowego [w:] Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, T. I, Warszawa.
Kościelska M., 1995, Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa.
Łukawska M., 2013, Skuteczność edukacyjnych programów profilaktycznych realizowanych w klasach I-III, Wydawnictwo POLIANNA, Krasnystaw.
Smaza M., 2003, Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Literat, Toruń.
Zajączkowski K., 2002, Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Karków.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niepełnosprawność_intelektualna (dostęp: 6.05.2017).
http://skp2.sokp.pl/p_prof.doc (dostęp: 7.05.2017).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rewalidacja (dostęp: 7.05.2017).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).