The programme of preventive and revalidation actions for children with mild mental retardation

Authors

  • Maria Łukawska The Bronislaw Markiewicz State Higher School of Technology and Economics in Jaroslaw
  • Mieczysław Dudek The Bronislaw Markiewicz State Higher School of Technology and Economics in Jaroslaw https://orcid.org/0000-0002-4108-7128

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.68

Keywords:

prevention, revalidation, mental retardation

Abstract

This publication presents excerpts from preventive and revalidation programme aimed at children with mild mental retardation. Basing on the subject literature, such notions as prevention, revalidation and retardation were explained. The main part of the article presents scenarios of preventive and revalidation actions embedded in five development areas, which are: mental, physical, psychic, emotional and social. Aims, tasks, methods and forms were presented. The way of organizing and evaluating actions described above was shown. The need of individual approach to students with mental retardation was suggested, as well as the need of making teachers and educators aware of special educational needs of such children. The final part of this publication presents conclusions significant for pedagogical practice.

References

Bożyszkowska H., 1993, Upośledzenie – rewalidacja dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.

Dudek M., 2015, Dzieci z zespołem ADHD w środowisku rodzinnym. Studium empiryczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Dudek M., 2008, Pomoc dziecku w praktyce poradnianej [w:] Guz S., Andrzejewska J. (red.), Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, UMCS, Lublin, s. 115–124.

Dudek M., 2009, Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych [w:] Dycht M., Marszałek L., (red.), Inkluzja i ekskluzja społeczna osób z niepełnosprawnością. Współczesne konteksty i kontrowersje pedagogiki wspierającej, Wydawnictwo Selezjańskie, Warszawa, s. 133–145.

Encyklopedia popularna PWN, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 1998.

Gałkowski T., 1993, Rewalidacja dzieci we wczesnym wieku [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.

Kirejczyk K., 1978, Oligofrenopedagogika, WSPS, Warszawa.

Kopaliński W., 1983, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.

Kostrzewski J., 1978, Diagnostyka upośledzenia umysłowego [w:] Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, T. I, Warszawa.

Kościelska M., 1995, Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa.

Łukawska M., 2013, Skuteczność edukacyjnych programów profilaktycznych realizowanych w klasach I-III, Wydawnictwo POLIANNA, Krasnystaw.

Smaza M., 2003, Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Literat, Toruń.

Zajączkowski K., 2002, Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Karków.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Niepełnosprawność_intelektualna (dostęp: 6.05.2017).

http://skp2.sokp.pl/p_prof.doc (dostęp: 7.05.2017).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rewalidacja (dostęp: 7.05.2017).

Published

2019-12-31

How to Cite

Łukawska, M., & Dudek, M. (2019). The programme of preventive and revalidation actions for children with mild mental retardation. Education • Therapy • Care, 1, 184–200. https://doi.org/10.52934/eto.68