The principles of upbringing in the caring-educational concept bl. Fr. Bronisław Markiewicz (1842–1912) as a source of inspiration and motivation for pastoral-educational activitie
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.168Keywords:
upbringing rules, care, upbringing, prevention, children, youthAbstract
The principles of upbringing implemented in the caring and educational concept of Fr. Bronisław Markiewicz at the turn of the nineteenth and twentieth centuries, expressed concern for the integral development of man, his human and Christian values, for full intellectual education, aimed at securing, on the one hand – against evil, and on the other – liberating, mobilizing the will to perform tasks in society and in the Church. They also express educational activities aimed at satisfying the material needs of the foster child so that he, due to poverty, would not be condemned to blocking his personal development. Today’s slogans to raise children stress-free, or to do whatever you want in the relaxed social space, pedagogical principles developed by Fr. Bronisława Markiewicz, are up-to-date and can be a great help in educating children and youth.
References
Kustra, Cz. (2002). Powściągliwość i praca w wychowaniu człowieka. Współczesne odczytanie koncepcji opiekuńczo-wychowawczej ks. Bronisława Markiewicza (1842–1912). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Kustra, Cz. (2005). Działalność edukacyjna Towarzystwa „Powściągliwość i Praca” w latach 1898–1949). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Kustra, Cz. (2009). Podstawy michalickiego systemu wychowania. Wydawnictwo Michalineum.
Markiewicz, B. (1912). Przewodnik dla wychowawców młodzieży opuszczonej oraz wskazówki do rozwiązania kwestii socjalnej. Wydawnictwo Towarzystwa „Powściągliwość i Praca”.
Markiewicz, B. (1913). Ćwiczenia duchowne. Wydawnictwo Towarzystwa „Powściągliwość i Praca”.
Pomykało, W. (1997). Encyklopedia pedagogiczna. Fundacja „Innowacja”.
Szewc, I. (2012). Program wychowania przedszkolnego według systemu pedagogicznego bł. Bronisława Markiewicza. Wydawnictwo Ruthenus.
Tarnowski, J. (1990). Janusz Korczak dzisiaj. Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie.
Tchorzewski, A. (1993). O niektórych zasadach życia społecznego jako wyznacznikach procesu edukacji. W: J. Górniewicza (red.), Stare i nowe dylematy teorii wychowania. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Winiarski, K. (2013). Oratorium na Bydgoskim Przedmieściu rodzinnym środowiskiem wychowawczym do nauki, zabawy i rozwoju dziecka. Wydawnictwo Warex Spółka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).