Wybrane formy fizjoterapii w integracji dzieci uchodźców z Ukrainy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.192

Słowa kluczowe:

fizjoterapia, uchodźcy, integracja, aktywność fizyczna, terapia

Abstrakt

Wojna na terytorium Ukrainy zmusiła około 7 milionów mieszkańców tego państwa do opuszczenia swojej ojczyzny. Znaczna część uchodźców to kobiety i dzieci, które stanowią obecnie część polskiego społeczeństwa. W celu ułatwienia obywatelom Ukrainy procesu integracji społecznej możliwe jest wykorzystanie wybranych form fizjoterapii. Wykorzystanie psychospołecznych i emocjonalnych efektów, jakie niesie ze sobą aktywność fizyczna, wprowadza osobę ćwiczącą w stan relaksu, odprężenia oraz stanowi skuteczną metodę redukowania poziomu stresu. Ruch poprawia nastrój, ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych, dodaje wiary w siebie, zmniejsza objawy depresji oraz zwiększa odporność psychiczną. Dodatkowo istnieje możliwość urozmaicania zajęć, modyfikowania ich do potrzeb dziecka i zwiększania ich atrakcyjności. Fizjoterapia oferuje zróżnicowane formy terapii, m.in. zabawy ruchowe, choreoterapię, terapię Snoezelen, terapię w wodzie, masaż, akupresurę, jogę, ćwiczenia oddechowe oraz animaloterapię. Troska o odpowiednią edukację oraz czas odpoczynku i relaksu dzieci uchodźców są istotne ze względu na prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny młodego człowieka. Dla niektórych dzieci z Ukrainy, Polska jest docelowym krajem azylu, gdzie mają szansę na pomyślną adaptację, integrację społeczną i budowę swojej przyszłości.

Bibliografia

Banszky, N., Kardos, E., Rózsa, L., Gerevich, J. (2012). The psychiatric aspects of animal assisted therapy. Psychiatria Hungarica, 27, 180−190.

Barker, S. B., Dawson, K. S. (1998). The Effects of Animal-Assisted Therapy on Anxiety Ratings of Hospitalized Psychiatric Patients. Psychiatric Services, 49, 797−801.

Bauman, A. E., Sallis, J. F., Dzewaltowski, D. A., Owen, N. (2002). Toward a better understanding of the influence on physical activity. The role of determinants, correlates, casual variables, mediators, moderators, and confounders. American Journal of Preventive Medicine, 23(2(1), 5–14.

Berger, B., (1996). Psychological benefits of an active lifestyle: What we know and what we need to know. Quest, 48(3), 330–353.

Cebella, A., Łucka, I. (2007). Zespół stresu pourazowego – rozumienie i leczenie. Psychiatria, 4(3), 128–136.

Chrobot, A. (2015). Dostępność fizjoterapii oraz rekreacji w wodzie dla osób z niepełnosprawnością – refleksje po przeprowadzonym projekcie „Pływajmy razem”. repozytorium. uni.wroc.pl. https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/84861/edition/79848?language=pl

Cieśla, A., Pluta, M. (2018). Mruczący terapeuta: felinoterapia – co to takiego? W: M. Komorska, E. Miszczak (red.), Nowe formy wsparcia rozwoju osoby niepełnosprawnej (s. 46). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

Cirulli, F., Borgi, M., Berry, A., Francia, N., Alleva, E. (2011). Animal-assisted interventions as innovative tools for mental health. Annali dell’Istituto Superiore di Sanità, 47(4), 341−348.

Dębowska, M., Jarominek, N. (2022). Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w metodyce zuchowej – refleksje z pracy wychowawczej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(19), 123–135.

Długosz, P., Kryvachuk, L., Izdebska-Długosz, D. (2022). Uchodźcy wojenni z Ukrainy – życie w Polsce i plany na przyszłość. Wydawnictwo Academicon.

Giermaziak, W., Fryzowska-Chrobot, I. (2018). Animal-assisted therapies in treatment and rehabilitation of diseased and disabled. Medycyna Rodzinna 1a, 59–64. https:// www.czytelniamedyczna.pl/6291,terapie-z-udziaem-zwierzt-w-leczeniu-i-rehabilitacji-chorych-i-niepenosprawnych.html

Girczys-Połedniok, K., Pudlo, R., Szymlak, A., Pasierb, N. (2014). Zastosowanie terapii z udziałem zwierząt w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria, 11(3), 171–176.

Kulmatycki, L., Szczuka, E. (2007). Rola relaksacji w relacji fizjoterapeuta-pacjent. Kwartalnik Wrocławskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, 15(1), 75–84.

Kwieciński, S., Kędra, S. (2008). Gry i zabawy rekreacyjne w doskonaleniu elementów techniki w piłce siatkowej halowej. Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie, 2, 134–136.

Magiera, A., Klocek, C., Penar, W. (2018). Animaloterapia jako współczesne narzędzie poprawy zdrowia człowieka. Sztuka Leczenia, 2, 85–90.

Majda, A., Zalewska‐Puchała, J., Bodys‐Cupak, I. (2021). Nowatorskie metody terapeutyczne stosowane w pracy z seniorami jako forma wsparcia społecznego. W: A. Mirczak, K. Jagielska (red.), Edukacyjne, społeczne i medyczne konteksty w perspektywie zmian cywilizacyjnych (ss. 131–143). Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie 15. Wydawnictwo Scriptum.

Malec, Z. (2011). Zdolności motoryczne dziecka – przejawy i kontrola w edukacji wczesnoszkolnej. W: S. Juszczyk (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej (ss. 174–187). Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Moretti, F., De Ronchi, D., Bernabei, V. (2011). Pet therapy in elderly patients with mental illness. Psychogeriatrics, 11(2), 125−129.

Palejko, K. A., Pogorzała, A. M., Stryła, W. (2017). Medyczne aspekty masażu relaksacyjnego na podstawie doświadczeń własnych. W: A. M. Borowicz (red.), Innowacyjność i Tradycja w Fizjoterapii (ss. 157–169). Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii w Poznaniu.

Puszczałowska‐Lizis, E., Markowski, A., Markowska, M., Szymańska‐Smoleń, E. (2018). Możliwości zastosowania choreoterapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek w zdrowiu i chorobie – promocja zdrowia, pielęgnowanie i rehabilitacja, 413–422.

Rossetti, J., King, C. (2010). Use of animal-assisted therapy with psychiatric patients. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 48(11), 44−48.

Skalski, D. W., Kreft, P., Czarnecki, D., Vynogradskyi, B., Kowalski, D., Zarichanska, L., Kozachok, N. (2022). Aktywność fizyczna w środowisku wodnym. Реабілітаційні та фізкультурно-рекреаційні аспекти розвитку людини (Rehabilitation & recreation), 13, 140–146.

Trześniowski, R. (1995). Zabawy i gry ruchowe. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tüfekcioğlu, E., Konukman, F., Kaya, F., Arslan, D., Ozan, G., Erzeybek, M. S., Al-Sawi, E. A. (2021). The effects of aquatic Watsu Therapy on gross motor performance and quality of life for children with cerebral palsy. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 10(2), 25–30.

Urtnowska-Joppek, K., Gajc, A., Goździeniak, M. (2019). History of wellness, massage and reflexotherapy. Journal of Education, Health and Sport, 9(9), 430–442. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3408525

Walaszek, R., Szurmik, T., Marszałek, A., Walaszek, K., Burdacki, M. (2016). Medyczne, pedagogiczne, psychologiczne i społeczne oddziaływania hipoterapii. Medycyna Rodzinna, 19(2), 91–97.

Winnicka, D., Samardakiewicz, M. (2018). Terapia Snoezelen (Sala Doświadczania Świata) jako propozycja działań terapeutycznych dla dzieci chorych na nowotwory. Psychoonkologia, 22(4), 136–143.

Żok, A., Zapała, J., Baum, E. (2022). Ćwiczenia oparte o techniki jogi w leczeniu psychiatrycznym w Polsce w aspekcie historycznym. Psychiatria Polska, 56(6), 1405–1416.

Pobrania

Opublikowane

29.12.2023

Jak cytować

Strój, E., Gajoch, A., Witkoś, J., & Błażejewski, G. (2023). Wybrane formy fizjoterapii w integracji dzieci uchodźców z Ukrainy. Edukacja • Terapia • Opieka, 5, 131–140. https://doi.org/10.52934/eto.192