Children from Ukraine in polish schools – map of important issues
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.2024.02Keywords:
children of refugees from Ukraine, education, diagnostic reportsAbstract
Based on diagnostic reports prepared by non-governmental organisations (NGOs), it identifies and briefly discusses key issues related to the education of children from Ukraine who arrived in Poland as a result of the war crisis. It focuses on issues such as the organisation of education (in relation to legislation), the professional preparation of teachers, peer and adult relations with arents/guardians of Ukrainian children and the professional burdens (stressors) associated with the work of Polish teachers in this area.
References
Pyżalski, J., Łuczyńska, A., Kata, G. J., Plichta, P., Poleszak, W. P. (2022). Razem w klasie: Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach: potencjały i wyzwania w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście wojny w Ukrainie według nauczycieli i nauczycielek: raport z badania. Fundacja Szkoła z Klasą.
Pogorzała, E. (2023). System oświaty w Polsce wobec napływu dzieci-uchodźców wojennych z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku. Acta Politica Polonica, 1(55), 113–121. https://doi.org/10.18276/ap.2023.55-07
Stoch, M. (2023). Rozwiązania na rzecz integracji dzieci i młodzieży w szkołach krakowskich po wybuchu wojny w Ukrainie. Wnioski z badania pilotażowego. Krakowskie Studia Małopolskie, 1(37), 41–77.
Tędziagolska, M., Walczak, B., Żelazowska-Kosiorek, A. (2022). Szkoła zróżnicowana kulturowo. Wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy. Raport z badania jakościowego wykonanego na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej. Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
Tędziagolska, M., Walczak, B., Wielecki, K. M. (2023). Uczniowie uchodźczy w polskich szkołach. Gdzie jesteśmy u progu kolejnego roku szkolnego? Raport z badania jakościowego wykonanego na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej. Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jacek Pyżalski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).