Health education in the aspect of new social challenges

Authors

  • Elżbieta Słupek A graduate of the Bronislaw Markiewicz State Higher School of Technology and Economics in Jaroslaw

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.193

Keywords:

education, health, social challenges

Abstract

The subject of this reflection is health education in preschool in the aspect of new social challenges. The question whether the quality of Polish health education from an early age allows for the effective promotion of health as a significant life value was answered by describing the thematic scope of health education - included in the general objectives, educational and preventive tasks, as well as in the expected effects of preschool education presented in the core curriculum preschool education. The activities of educational institutions that promote health through the implementation and implementation of activities focused on the models and standards of Health Promoting Schools are also outlined. The importance of prevention in health education, the importance of teachers’ key competences for the development of healthy and responsible human attitudes and the importance of cooperation between the educational environment and the local environment leading to increased health awareness of the participants of this education were emphasized. Theoretical considerations end with an analysis of the role of the family in building a healthy and responsible society.

References

Froster, D., Pike, S. (1998). Promocja zdrowia. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie.

Gaś, Z. B. (2003). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Kuras, B. (2003). Zachowania zdrowotne rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 62.

Kwiatkowski, S., Sepkowska, Z. (red.) (2000). Budowa standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu.

Lewicki, C. (2006). Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nadziakiewicz, E. (2015). Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz. U. 2023, poz. 338.

Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. 2020, poz. 1604.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Dz. U. 2017, poz. 356.

Tobiasz-Adamczyk, B. (2000). Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, Dz. U. 2019, poz. 1078.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2017, poz. 59.

Woynarowska, B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woynarowska, B., (praca zbiorowa) (2014). Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Woynarowska, B., Kapuścińska, A. (2012). Przedszkole promujące zdrowie. Propozycja koncepcji i standardów. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 9.

Żuchelkowska, K. (2013). Edukacja zdrowotna w przedszkolu. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Published

2023-12-29

How to Cite

Słupek, E. (2023). Health education in the aspect of new social challenges. Education • Therapy • Care, 5, 141–155. https://doi.org/10.52934/eto.193