Health education in the aspect of new social challenges
DOI:
https://doi.org/10.52934/eto.193Keywords:
education, health, social challengesAbstract
The subject of this reflection is health education in preschool in the aspect of new social challenges. The question whether the quality of Polish health education from an early age allows for the effective promotion of health as a significant life value was answered by describing the thematic scope of health education - included in the general objectives, educational and preventive tasks, as well as in the expected effects of preschool education presented in the core curriculum preschool education. The activities of educational institutions that promote health through the implementation and implementation of activities focused on the models and standards of Health Promoting Schools are also outlined. The importance of prevention in health education, the importance of teachers’ key competences for the development of healthy and responsible human attitudes and the importance of cooperation between the educational environment and the local environment leading to increased health awareness of the participants of this education were emphasized. Theoretical considerations end with an analysis of the role of the family in building a healthy and responsible society.
References
Froster, D., Pike, S. (1998). Promocja zdrowia. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie.
Gaś, Z. B. (2003). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Kuras, B. (2003). Zachowania zdrowotne rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 62.
Kwiatkowski, S., Sepkowska, Z. (red.) (2000). Budowa standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu.
Lewicki, C. (2006). Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Nadziakiewicz, E. (2015). Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz. U. 2023, poz. 338.
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. 2020, poz. 1604.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Dz. U. 2017, poz. 356.
Tobiasz-Adamczyk, B. (2000). Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, Dz. U. 2019, poz. 1078.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2017, poz. 59.
Woynarowska, B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Woynarowska, B., (praca zbiorowa) (2014). Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Woynarowska, B., Kapuścińska, A. (2012). Przedszkole promujące zdrowie. Propozycja koncepcji i standardów. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 9.
Żuchelkowska, K. (2013). Edukacja zdrowotna w przedszkolu. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).