Doświadczenia nauczycieli powiatu jarosławskiego w pracy z dziećmi dotkniętymi kryzysem wojennym

Autor

  • Renata Chlebowska Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

DOI:

https://doi.org/10.52934/eto.2024.10

Słowa kluczowe:

pomoc, wsparcie, praca, szkoła, dzieci

Abstrakt

Wojna w Ukrainie bardzo silnie dotknęła dzieci ukraińskie, które, zmuszone do ucieczki, przybyły do Polski i w wielu przypadkach podjęły naukę w placówkach edukacyjnych w naszym kraju. Organizacja takiej edukacji jest bardzo trudna z kilku względów, o których warto tu napisać. Po pierwsze, w krótkim czasie w wielu szkołach pojawiła się duża liczba dzieci, co wymagało zmian organizacyjnych wprowadzanych ad hoc. Po drugie, dzieci i ich rodziny nie przybyły ze względu na podjętą w zwykłych warunkach decyzję, lecz zostały zmuszone sytuacją kryzysową. W najprostszym ujęciu chodziło o potrzebę ratowania swojego zdrowia i życia. Wyzwaniem nie są więc jedynie różnice kulturowe i komunikacyjne, ale także sytuacja psychiczna i emocje, jakie przeżywają uchodźcy.

Bibliografia

https://miastojaroslaw.pl/artykuly/132,pomoc-dla-ukrainy

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2022 r., poz. 2431).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 ze zm.) – § 7 ust. 1a.

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) – art. 130 ust. 1 i 4, art. 131, art. 165 ust. 1.

Pobrania

Opublikowane

31.12.2024

Jak cytować

Chlebowska, R. (2024). Doświadczenia nauczycieli powiatu jarosławskiego w pracy z dziećmi dotkniętymi kryzysem wojennym. Edukacja • Terapia • Opieka, 6, 139–149. https://doi.org/10.52934/eto.2024.10