Cyfrowe zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego. Nowe subkultury sieciowe, wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja
DOI:
https://doi.org/10.52934/wpz.87Słowa kluczowe:
zagrożenia cyfrowe, bezpieczeństwo wewnętrzne, subkultury sieciowe, wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencjaAbstrakt
Niniejszy artykuł zogniskowany jest wokół analizy cyfrowych zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego wynikających z ponowoczesnej fazy rozwoju społeczeństwa, a także postindustrialnego charakteru systemu ekonomicznego. W tym kontekście przedstawiono zmiany społeczne determinujące rozwój digitalnych zagrożeń, a także zaakcentowano neoewolucyjne fundamenty teoretyczne w postaci teorii systemu termodynamicznego oraz teorii kumulacji informacji. Aktualna transformacja charakteru interakcji w społeczeństwie została zaprezentowana przy wykorzystaniu teorii aktora-sieci. W odniesieniu do procesu subkulturyzacji opisano funkcjonowanie pięciu głównych subkultur sieciowych, na podstawie badań własnych uwypuklono związane z aktywnością sieciową ryzyko uzależnienia od Internetu, zaakcentowano również zagrożenia dla bezpieczeństwa wiążące się z użytkowaniem sieci w życiu codziennym, a także niebezpieczeństwa na polu badań nad sztuczną inteligencją. Prezentację wyżej wymienionych zależności uzupełniono analizą opinii młodzieży studenckiej na temat kierunku rozwoju technologicznego.
Bibliografia
Aleksandrowicz T.R., Biały wywiad w walce z terroryzmem, [w:] Rola mediów w przeciwdziałaniu terroryzmowi, P. Piasecka, K. Liedel (red.), Warszawa 2009, s. 81.
Baron-Polańczyk E., Boty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy!, „Edukacja-Technika-Informatyka”, 2(2019), s. 218–226.
Bąk T., Wspierająca rola sieci Web dla rodzin osób niepełnosprawnych, [w:] Służąc rodzinie i ojczyźnie… Św. Janowi Pawłowi II w 100. rocznicę urodzin, U. Bejma, M. Iżycki, L. Szot (red.), Warszawa 2020, s. 183–204.
Beck U., Conditio humana. Il rischio nell’eta globale, Bari 2011.
Bednarek J., Zagrożenia w cyberprzestrzeni, [w:] Patologie społeczne, M. Jędrzejko (red.), Pułtusk 2006, s. 91–92.
Blackmore S., Najtrudniejszy problem: zagadka ludzkiej świadomości, „Scientific American”, 10(2018), s. 36–41.
Brake M., The Sociology of Youth Culture and Youth Subcultures: Sex and Drugs and Rock ‘n’ Roll?, London 2013, s. 10–18.
Cekiera C.M., Uzależnienie od komputera i gier losowych wśród młodzieży, [w:] Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży, B. Kałdon, J. Kahla, A. Fidelus (red.), Sandomierz – Warszawa 2009, s. 35.
Domingos P., Nasze cyfrowe sobowtory, [w:] „Scientific American” 2(2019), s. 54–59.
Dymek M., Video Games: A Subcultural Industry, [w:] The Video Game Industry: Formation, Present State and Future, P. Zackariasson, T. Vilson (red.), New York 2012, s. 34–56.
Gelder K., Subcultures: Cultural Histories and Social Practice, New York 2007, s. 4, 135.
Haber L.H., Od społeczeństwa analogowego do digitalnego – w kierunku samoidentyfikacji, [w:] Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, L.H. Haber, M. Niezgoda (red.), Kraków 2006, s. 125–126.
Horkheimer M., Adorno T.W., Dialektyka oświecenia, Warszawa 2010.
https://ispr.info/2015/10/28/futurist-ian-pearson-predicts-sex-with-robots/(dostęp: 23.01.2021).
https://tass.com/opinions/763216 (dostęp: 23.01.2021).
https://www.bbc.co.uk/news/blogs-trending-46505722 (dostęp: 23.01.2021).
https://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-36547139 (dostęp: 23.01.2021).
https://www.forbes.com/sites/zarastone/2017/11/07/everything-you-need-to-know-about-sophia-the-worlds-first-robot-citizen/ (dostęp: 23.01.2021).
https://www.theguardian.com/world/2006/may/10/germany.lukeharding (dostęp: 23.01.2021).
https://www.theweek.co.uk/96248/what-is-the-momo-suicide-challenge-and-is-it-dangerous (dostęp: 23.01.2021).
Kato T.A., Shinfuku N., Tateno M., Internet society, internet addiction, and pathological social withdrawal, „Current Opinion in Psychiatry”, 33(2020), s. 264–270.
Konecki K.T., W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych, [w:] Kultury, subkultury i światy społeczne w badaniach jakościowych, J. Leoński, M. Fiternicka-Gorzko, Szczecin 2010, s. 17–37.
Latour B., Reassembling the Social: An introduction to Actor-Network-Theory, New York 2005, s. 1–17.
Lenski G., Power and Privilege: A Theory of Social Stratification, New York 1966.
Loon van J., Risk and Technological Culture. Towards a sociology of virulence, New York 2002, s. 112–169.
Martinez-Lopez F.J., Anaya-Sanchez R., Fernandez-Giordano M., Lopez-Lopez D., Behind influencer marketing: key marketing decisions and their effects on followers’ responses, „Journal of Marketing Management”, 36(2020), s. 579–607.
Mock J., Pandemiczna trauma, „Scientific American”, 6(2020), s. 26–27.
Muggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004.
O’Malley R.L., Holt K., Holt T.J., An Exploration of the Involuntary Celibate (Incel) Subculture Online, „Journal of Interpersonal Violence”, 9(2020).
Owen T., Noble W., Speed F.C., New Perspectives of Cybercrime, Preston 2017, s. 113–172.
Paleczny T., Typy tożsamości kulturowej a procesy globalizacji, [w:] Władza, naród, tożsamość, K. Gorlach, M. Niezgoda, Z. Seręga (red.), Kraków 2004, s. 68–71.
Robards B., Bennett A., MyTribe: Post-subcultural Manifestations of Belonging on Social Network Sites, „Sociology”, 45(2011), s. 303–317.
Samborska I., Świat mediów elektronicznych jako źródło aktywności dziecka, [w:] Aktywność dzieci i młodzieży, S. Guz, T. Sokołowska‐Dzioba, A. Pielecki (red.), Warszawa 2008, s. 36.
Sztumski J., Wstęp do metodologii i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Tononi G., Consciousness as integrated information: A provisional manifesto, „Biol Bull”, 215(2008), s. 216–242.
Wanta W., Golan G., Lee C., Agenda Setting and International News: Media Influence on Public Perceptions of Foreign Nations, „Journalism & Mass Communication Quarterly”, 81(2004), s. 364–377.
White L., The Science of Culture: A Study of Man and Civilization, New York 1949, s. 367.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.